Aan de slag met employer branding in drie stappen

Employer branding: aan de slag met de reputatie van uw bedrijf als werkgever. In ons vorige blog las u alles over de noodzaak en de voordelen van employer branding. Bent u enthousiast geworden en wilt u aan de slag? In deze blog gaan we in drie stappen aan de slag met employer branding: onderzoek, strategie en activatie.

Stap #1: Onderzoek

Uw employer brand is de manier waarop uw organisatie bekend staat bij zowel uw huidige als uw toekomstige werknemers. Uw huidige werknemers zijn bekend met de werkelijke situatie. Hun visie op uw organisatie is gebaseerd op ervaringen. De visie van toekomstige werknemers is gebaseerd op verhalen en ervaringen van anderen, misschien wel van uw huidige werknemers. Als we aan de slag gaan met employer branding, kijken we dus eerst naar de reputatie intern. Dat is waar het begint!

Om de reputatie van uw organisatie intern te bepalen, stelt u uw werknemers vragen over hun werk en u als werkgever. Hoe ervaren uw werknemers hun werk? Wat vinden zij fijn aan hun werk? Wat vinden ze van u als werkgever? Bent u goed voor hen, en wat vinden ze van de werkcultuur?
De gelegenheid van het interne onderzoek kunt u gelijk gebruiken om ambassadeurs voor uw employer brand te regelen, door te vragen naar medewerking van uw werknemers.

Ook extern kunt u aan de slag met onderzoek. Wie zijn uw potentiële kandidaten? En hoe denken zij over hun ideale baan? Denk hierbij aan werkcultuur, arbeidsvoorwaarden en functie-inhoud. Niet alleen het zakelijke deel is interessant, ook voor de personen zelf mag aandacht zijn. Vraag bijvoorbeeld naar hun hobby’s en gezinssamenstelling.

Als laatste onderzoekt u de manier waarop uw concurrenten de arbeidsmarkt benaderen. Tijdens deze concurrentieanalyse zoekt u uit op welke events en social media uw concurrenten zich bevinden en hoe zij zich positioneren in de markt. 

Stap #2: Strategie

In de tweede fase analyseert u het onderzoek dat u in de eerste stap gedaan heeft. Uit het externe onderzoek kunt u concluderen wat uw potentiële kandidaten belangrijk vinden in een baan. Uit het interne onderzoek zal blijken in hoeverre u al op de goede weg bent naar een dergelijke werkomgeving en waar nog winst te halen is. Naast de factoren waar u nog in kunt groeien, zijn er misschien ook factoren waarop u beter scoort dan uw concurrenten. Deze factoren, ook wel unique selling points genaamd, maken u als werkgever uniek!

Nu heeft u genoeg informatie om uw Employer Value Proposition (EVP) te bepalen. Het EVP is het totaal van waarden en kenmerken die ervoor zorgen dat uw organisatie fantastisch is om voor te werken. Het EVP is afgestemd op uw potentiële kandidaten en hun wensen, maar komt ook voort uit de resultaten van het onderzoek intern. Dit laatste zorgt ervoor dat uw Employer Value Proposition gedragen zal worden door uw medewerkers.

Uit de onderzoeken blijkt op welke plaatsen uw potentiële kandidaten zich bevinden. Ze zijn bijvoorbeeld actief op Facebook of Instagram, of ze lezen het NRC dagelijks. Met deze gegevens en uw EVP kunt u uw arbeidsmarktcommunicatieplan opstellen. Dit plan beschrijft de onderbouwing van de recruitment- en arbeidsmarktcommunicatie activiteiten. Met een goed plan kunt u gericht aan de slag.

Stap #3: Activatie

Na het onderzoekswerk is het tijd voor actie! Begin met het creëren van content. Bijvoorbeeld blogs, video’s, foto’s en social media berichten. Voor bijvoorbeeld sterke en aantrekkelijke vacatures, een wervingswebsite voor uw organisatie of een werving- en selectiecampagne. Dit is het moment om iedereen te laten weten dat het geweldig is om bij uw organisatie te werken!

Met alleen woorden komt u er niet, ook uit uw daden moet uw Employer Value Proposition blijken. Om uw employer brand te versterken zorgt u ervoor dat elke werknemer vanaf het eerste contactmoment tot aan het laatste het contact als prettig ervaart. Toon interesse in uw kandidaat of medewerker als persoon, en speel op zijn of haar interesses in. Deze persoonlijke benadering wordt als positief ervaren.

Vergeet niet om uw ambassadeurs in te zetten tijdens de activatie fase. Zij kunnen van groot nut zijn! Vraag hen bijvoorbeeld om te spreken op een hogeschool of om een open dag te organiseren. Dit is een relatief goedkope manier van personeel werven. Let er op dat u daar bent waar uw doelgroep zich bevindt. 

Als laatste is het in de activatie fase belangrijk dat u eerlijk bent in uw communicatie. Als u zich anders voordoet dan u bent, komen uw potentiële kandidaten daar uiteindelijk wel achter. Zijn er dingen waar uw organisatie niet zo goed in is, en wilt u daar nog in groeien? Geef dit dan eerlijk aan. Grote kans dat uw kandidaten dit als uitdaging zien!

Om te weten of uw moeite resultaat heeft, is het belangrijk om regelmatig het effect van uw inspanningen te meten. Op basis daarvan kunt u bijsturen waar nodig. Met het doorlopen van deze drie fasen bent u goed op weg naar een sterk employer brand!

 

 

 

Share this post: