Waarom job marketing een must is om talent aan je te binden

Slechts 19% van de arbeidsmarkt is actief op zoek naar een baan. Dat betekent dat 81% passief is; niet op zoek, maar wel open staat voor een nieuwe uitdaging. In tijden van meer vacatures dan werkzoekenden, is actief werven van passief zoekenden een must. Hoe bereik je dat talent? Lars Wetemans, CEO van job advertising technologie Recruitz.io, legt uit.

Van post & pray naar werven op basis van passie

Jaren geleden was informatie over de sollicitant - zeker vóór de tijd van LinkedIn - moeilijk vindbaar. De kans op een perfecte match tussen werkgever en werknemer was daardoor minimaal; men was blij wanneer een baan zich voordeed. Anno 2017 zoeken we allemaal naar de perfecte match. Werkzoekenden vragen zich af: wie ben ik, wat zijn mijn competenties en hoe kan ik die inzetten bij een bedrijf met een cultuur die bij me past? En als bedrijf wil je mensen aan je binden die gepassioneerd zijn in hun vak of de industrie. Maar hoe vind je die?

Vooropgesteld: op job boards zijn deze mensen lastig te vinden. Wetende dat slechts 19% van alle werkzoekenden zich hierop bevinden - en ook niet allemaal dezelfde job boards bezoeken - loop je sowieso minstens 81% van de arbeidsmarkt mis. Daarbij bereik je met online vacatures misschien 100.000 personen, maar wat heb je daaraan als maar 250 mensen aan het juiste profiel voldoen?

Het mediagedrag bepaalt

Het is misschien een enge gedachte, maar het online gedrag van iedereen wordt bijgehouden. Een like, zoek- en surfgedrag op internet, een comment, welk filmpje iemand bekijkt op YouTube of hoe lang diegene op een website blijft hangen. Met een groot voordeel: deze kennis kun je inzetten om de ideale kandidaten - de mensen die echt gepassioneerd zijn over jouw vakgebied - te bereiken.

Bovendien brengen we minimaal drie uur van onze dag online door. Het is zonde als we deze momenten niet benutten om potentiële (passief werkzoekende) kandidaten jouw vacature te tonen. Natuurlijk via de mediakanalen die iedereen dagelijks bezoekt, zoals websites, social media en apps.

Van recruiter naar marketeer

Precies hierom ben ik Recruitz.io gestart. Wij stellen recruiters in staat om online marketeers te worden. Recruitz.io heeft een datagedreven technologie ontwikkeld waarmee je vacatures kunt adverteren op social media, websites, apps, Google en Indeed. We hypertargeten op basis van geografische en demografische gegevens, het online gedrag en interesses. Zo bereik je zowel de actieve als passieve werkzoekenden.

Recruitz.io werkt met kunstmatige intelligentie. Dat wil zeggen dat de technologie op basis van kenmerken van de vacature automatisch achterhaalt welke kanalen, tijdstippen en targeting instellingen hiervoor het best presteren. Met lagere kosten per hire, beter gekwalificeerde kandidaten en een sneller hiring proces als gevolg. Via deze ontraditionele wervingsstrategie bereiken bedrijven het talent waar zij anders geen toegang tot hadden.

Recruitment verdwijnt in z’n traditionele vorm

De krant is niet verdwenen toen internet kwam. De jobboards zijn niet verdwenen toen recruitment via social media ging en de mens verdwijnt niet door bots. Alleen het doel verandert.

Recruiters hebben de verantwoordelijkheid om continue in contact te zijn met de voor hen interessante doelgroep. Ze bouwen talentenvijvers. Maar die vijvers kunnen in deze tijd ook geautomatiseerd vollopen, waarmee je problemen als krapte op de arbeidsmarkt vóór bent.

HR Evenement

Op 26 september organiseerde ICT Valley, in samenwerking met Adver-online, een HR Evenement waar Lars sprak over dit onderwerp.

Share this post: