“In de ICT sector valt altijd wel iets nieuws te melden” [interview]

 

 

   

interview caroline kennepohl

Stilstand is achteruitgang. Zeker in de ICT wereld, waarin veranderingen elkaar in razendsnel tempo opvolgen. Het is de uitdaging van CTS IT in Ede, om deze veranderingen om te zetten in succes. Hun afkorting staat immers niet voor niets voor “Change to Success.” In dit interview vertelt accountmanager Caroline Kennepohl-Pater, welke marketing communicatiemiddelen de organisatie inzet om succesvol te  worden en te blijven.

Wanneer ik binnenstap in het kantoor van CTS IT valt mij op dat alles er behoorlijk nieuw uitziet. Al snel wordt mijn vermoeden bevestigd door Caroline, die vertelt dat de huisstijl van het bedrijf twee maanden geleden vernieuwd is. Caroline: “Onze website en huisstijl zijn zojuist vernieuwd, zodat we aan de buitenwereld goed kunnen laten zien wie wij zijn.” 

 

Van school tot ziekenhuis

Op mijn vraag wie CTS IT dan precies is en wat ze allemaal doet, krijg ik een enthousiast antwoord. “Onze onderneming bestaat eigenlijk uit twee afdelingen, namelijk ‘Netwerkbeheer’ en ‘Softwareontwikkeling’. De afdeling Netwerkbeheer houdt zich onder andere bezig met de aanleg en het beheer van netwerkinfrastructuren, cloud-oplossingen en de aanleg van een snellere internetverbinding (glasvezel). De doelgroep van deze afdeling is alle organisaties tot 500 werkplekken. Het maakt niet uit wat voor organisaties dit zijn. Het kan bij wijze van spreken een school zijn, maar ook een ziekenhuis.”

“De afdeling Softwareontwikkeling heeft een aantal  applicaties in eigen beheer ontwikkeld. Ook biedt zij de klant de mogelijkheid om een applicatie voor hen te bouwen op maat. Deze afdeling is met name gefocust  op de verzekeringsbranche. Momenteel komt hier 80% van hun werk vandaan, de overige 20% wordt uit andere bedrijfstakken gehaald. Op dit moment telt de onderneming 22 medewerkers. Eigenlijk is de organisatie niet zodanig ingericht  om een fulltime medewerker ‘marketing en communicatie’ in dienst te nemen. Vandaar dat ik deze rol op mij neem.”

 

Website gecontroleerd op het gebied van SEO

Om met haar doelgroep in contact te komen, maakt CTS IT onder andere gebruik van social media. Zo zit de onderneming al op Twitter en LinkedIn, alleen nog niet op Facebook. Caroline: “Ik twijfel of we hier aandacht aan moeten besteden omdat de doelgroep van dit medium met name particulieren zijn. In het geval we personeel zoeken kan Facebook wel een belangrijke bijdrage leveren.”  Ze valt heel even stil in haar verhaal, waarna ze bedachtzaam zegt: “Wellicht ga ik binnenkort toch een bedrijfspagina op Facebook aanmaken.”

Daarnaast besteedt de onderneming ook veel aandacht aan analyse rondom bezoek van de website.  Caroline: “Onze website hebben we zelf gebouwd, maar we hebben deze vervolgens laten analyseren door een communicatiebureau, die gespecialiseerd is op zoekmachine optimalisatie (SEO). Ons cms-systeem Kentico voorziet ons in allerlei informatie, zoals bezoekersaantallen op een nieuw geplaatst artikel. Tegelijkertijd biedt Kentico de mogelijkheid om te traceren wie onze bezoekers zijn. Om die gegevens op te halen moeten we echter nog enkele zaken inregelen.

 

Veel omzet uit netwerkbijeenkomsten

Als ‘marketeer’ van de onderneming is Caroline ook lid van diverse netwerkgroepen. “Ik  bezoek maandelijks een aantal netwerkbijeenkomsten waar ik in contact kom met andere bedrijven. Voordat ik hier naartoe ga neem ik meestal de deelnemerslijst door, om te kijken of er een partij bij zit waar ik iets van wil kopen en andersom. Hier komt tot nu toe veel omzet  voor ons vandaan.”

“Tenslotte zetten wij ook e-mail nieuwsbrieven in om onze klanten en leveranciers te bereiken. In december 2013 volgt onze eerste nieuwsbrief nieuwe stijl. Dit vormt voor ons een reden om nog eens kritisch naar onze distributielijst te kijken. We willen namelijk zo veel mogelijk bedrijven benaderen. Niet alleen onze bestaande klanten, maar ook leveranciers en leads.”

 

Alle ICT bedrijven moeten beter hun best doen

De marketing van CTS IT is in een aantal jaar tijd enorm veranderd. Caroline: “Eerder werd er niets aan marketing gedaan. Voor de crisis ging alles vanzelf in ICT land. Toen hoefde je echt je best niet te doen, de mensen kwamen vanzelf naar je toe. Mijn (helaas inmiddels overleden) broer heeft CTS IT ongeveer 25 jaar geleden opgericht. Hij had een groot netwerk en bedrijven kwamen vooral op de organisatie af door middel van mond-tot-mond reclame.”

“Tegenwoordig moeten alle ICT bedrijven beter hun best doen. Dat komt doordat er heel veel ICT bedrijven zijn. Daarnaast heeft de komst van internet ervoor gezorgd dat alles continue in beweging is. Door de crisis hebben de bedrijven uit onze doelgroep minder geld en gaan ze kritisch kijken naar waar ze hun geld aan besteden. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor CTS IT.”

 

Meer dan alleen techniek

    

 

 

 

 

 

 

cts it shirtsponsor dovo 


 

Op dit moment krijgt men volgens Caroline wel een goede indruk van hun organisatie. “Als je een  website goed onderhoudt, dan is dat een duidelijke weergave van het bedrijf. Wij zijn op onze website heel open. Zo hebben we bijvoorbeeld de foto’s van onze eigen mensen erop geplaatst. Bovendien hebben we niet alleen aandacht voor techniek, maar geven we bijvoorbeeld ook aan dat we shirtsponsor van vvDOVO zijn. Dit geeft een vorm van maatschappelijke betrokkenheid en laat het sociale gezicht van onze onderneming zien. Als ICT’er moet je wel met je klanten om kunnen gaan.”

 

Social media hebben we echt nodig

De inzet van social media ziet Caroline als een extra toevoeging op de diensten van de onderneming. “Allereerst moet je als ICT bedrijf ervoor zorgen dat je goed werk aflevert en dat je klanten aantrekt door middel van mond-tot-mondreclame. Toch is social media wel een extra middel, die we ook echt nodig hebben. Hier moeten we ook harder aan trekken, zodat we kunnen laten zien wat we in huis hebben.”

“Social media is ook met name handig om je bedrijf te profileren. Zonder dat het je veel geld kost bereik je een grote doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie in de krant zetten, maar dat is erg duur en hiermee bereik je minder mensen. Onlangs  hadden wij een personeelsadvertentie gezet in de krant, waar slechts één reactie op kwam. In het vervolg gaan we dat niet meer doen.” 

 

Continu in beweging

Aan het eind van het gesprek vraag ik of Caroline andere ICT ondernemingen zou aanraden om aan de slag te gaan met social media. Hierop antwoordt ze bevestigend. “Ik zou het gebruik van social media zeker aanraden. Als organisatie werden wij voorheen in Veenendaal minder gezien gezien. Ik heb daar zelf echter ook een groot netwerk. Deze kan ik snel bereiken door middel van social media. Wanneer ik met bepaalde partijen zaken gedaan heb plaats ik, nadat zij hier hun goedkeuring voor gegeven hebben, vaak een update op LinkedIn. Door middel van “liken” verspreidt zich dit als een olievlek. Het leuke is dat andere partijen dit voorbeeld navolgen en ook ons noemen in hun updates."

"Als ICT organisatie ben je bijna verplicht om via social media te werken. Het heeft alles met ICT te maken en aangezien onze sector continu in beweging is, is dit dé manier om de buitenwereld op de hoogte te houden. Naar mijn idee valt er in de ICT sector altijd wel iets nieuws te melden.”

Event: ICT Next Marketing 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!

 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!

 

ctslogo

 

 

 

Website: www.cts-it.nl

 

Dit is het tweede interview dat is afgenomen voor het onderzoek van ICT Valley naar het gebruik van inbound marketing onder ICT bedrijven. Ruim 100 ICT bedrijven hebben voor dit onderzoek een online enquête ingevuld en bij 10 ICT bedrijven wordt een diepte interview afgenomen. 

Share this post: