“ICT’ers moeten goed nadenken bij communiceren op internet” [Interview]

   

 

 

 

 

 

Boudewijn van Achter

In 1994 was zijn onderneming één van de eerste internetgebruikers. Boudewijn van Achter, mede-eigenaar van het strategisch recruitmentbureau LRM Group, weet dan ook als geen ander wat voor invloed online marketing op een organisatie heeft. Een onderneming die niets doet op het gebied van online marketing, heeft het volgens Boudewijn niet begrepen.

Het leuke aan interviews is, dat je van te voren nooit weet hoe een gesprek precies zal verlopen. Zo ook met dit interview. Eigenlijk wilde ik van Boudewijn weten of hij inbound marketing inzet en zo ja wat voor tips en tricks hij met ons wil delen. Gaandeweg nam het gesprek echter een haast filosofische wending en kwamen we bij de vraag uit of social media wel zo “sociaal” is en of digitale revolutie van de afgelopen decennia een verbetering is.

 

Verbinden doe ik al mijn hele leven

Sowieso is Boudewijn een bijzonder iemand in het rijtje interviews over inbound marketing in de ICT sector. Zijn organisatie houdt zich namelijk bezig met strategisch recruitment, interim management en personal coaching. Op het eerste gezicht heeft dit niets met ICT te maken. Toch heeft LRM Group zijn wortels in de ICT sector.

Boudewijn: “Mijn persoonlijke achtergrond ligt in de marketing. Ik ben gedurende mijn loopbaan echter lang actief geweest in de ICT wereld. Ik heb vaak in directiekamers van ICT ondernemingen gezeten en ken ik deze wereld inmiddels behoorlijk goed. Mijn huidige collega’s die hier werken, heb ik ook  ontmoet in de ICT sector. Op dit moment ben ik penningmeester van ICT Valley. Onze stichting heeft als doel om een verbindende factor te zijn in de ICT sector van de regio Food Valley. Verbinden is iets dat ik mijn hele leven al doe en dat vind ik ook heel belangrijk. Vandaar dat ik ook echt toekomst zie in ICT Valley en Food Valley.”

 

Anderen leveren een Volvo, wij een Mercedes

LMR Group houdt zich bezig met strategisch recruitment, interim management en personal coaching. Wat houdt dat allemaal in?  Boudewijn: “Strategische recruitment houdt in dat we ervoor zorgen dat de juiste personen op het juiste moment aanwezig zijn in de organisatie, zodat de geplande en noodzakelijke activiteiten van een onderneming gewoon doorgang kunnen vinden. Over het algemeen staat recruitment veel te laag op de agenda! Het is toch gek  dat veel organisaties amper een antwoord hebben op de vraag: ‘Wie neemt de taken over als uw CEO, directeur, manager etc. morgen opstapt?’.”

“Interim management houdt zich bezig met flexwerken. Binnen grote organisaties bestaat zo’n 25% van het personeel uit flexwerkers. Wij ‘leveren’ om het zo maar te zeggen hoger opgeleide flexwerkers aan organisaties.  Het verschil tussen onze organisatie en een uitzendbureaus is eigenlijk het makkelijkst te vergelijken met dat zij soms een Volvo leveren en wij altijd een Mercedes. Tenslotte houdt personal coaching zich bezig met het helpen van mensen in de ontwikkeling van hun carrière en het opheffen van eventuele blokkades daarin.”

 

Een van de eerste webgebruikers

Sinds haar oprichting in 1994 is er veel verandert op het gebied van marketing bij LRM Group. Tot het jaar 2000 maakte de organisatie onder andere gebruik van print advertenties, in tijdschriften zoals  de “Intermediair”. Als gevolg hiervan kreeg de organisatie allerlei brieven binnen via de post. Van meet af aan waren ze eveneens één van de eerste webgebruikers. Hierdoor hebben ze met name in het begin veel ICT’ers naar zich toegelokt.

Tegenwoordig is social media ook heel belangrijk. Boudewijn: “Wij zijn intensieve LinkedIn gebruikers. Daarnaast  gebruiken we ook Twitter en zijn mijn collega’s actief op Facebook. Ook maken we gebruik van vacaturebanken. Hierdoor kunnen we kijken in online databases. In de loop der tijd is er ontzettend veel verandert in onze marketingcommunicatie. Social media zijn naar mijn idee soms een te vluchtige benadering van mensen. Hierdoor komen in eerste instantie ook alleen maar vluchtige contacten tot stand. Ik vind dan ook dat social media het echte contact met mensen ondermijnt. Niet altijd kun je in 140 tekens de ander serieus en voldoende informeren!

 

Eerder geremd dan geholpen door internet

Ondanks het feit dat sociale media in Boudewijns opinie het echte contact met mensen ondermijnt, is hij wel actief op social media zoals Twitter. Ik wil graag van hem weten waarom hij hier dan toch gebruik van maakt. Boudewijn: “Ik maak gebruik van Twitter, maar het is voor mij puur een functionele tool. Via Twitter spreek ik weer heel andere mensen aan, dan die ik normaal zou tegenkomen. Wanneer ik bijvoorbeeld iemand zoek uit de regio Utrecht, dan kan ik met de hashtag Utrecht veel mensen bereiken. Mijn tweets hebben bijna altijd een zakelijke kleur. Bij veel privé berichten als 'Ik ga nu naar huis' denk ik altijd: ‘Moet ik dit weten?’. Mijn jongere collega’s gebruiken Twitter en Facebook echter ook privé. Zij zijn, om het zo maar te zeggen, veel meer ontspannen op het web.”

"Persoonlijk geef ik de voorkeur aan uitgebreidere teksten. Wanneer je een verhaal schrijft voor internet dan moet je namelijk rekening houden met allerlei keywords. Een mooie titel die door de woordkeus juist zou moeten opvallen, komt via het web niet uit de verf. Door de komst van internet en zoekmachines heb ik dan ook veel van mijn eigen schrijfstijl  los moeten laten. Ik voel me op dit punt  eerder geremd dan geholpen.”

 

Ik wil de klant graag ontmoeten

Op het gebied van inbound marketing ziet Boudewijn veel voordelen in het feit dat je fijnmaziger te werk kunt gaan.  “Het is naar mijn idee een geordende manier om veel informatie op effectieve wijze te verzamelen. Ik geloof dan ook dat inbound marketing het proces van data verzamelen versnelt.”

Tegelijkertijd geeft Boudewijn aan dat hij zelf een echt ‘mensen mens’ is en dus minder  op heeft met data-analyse. Boudewijn:  “Ik hou niet van getallen, indexen en tabellen. Ik weet wel, ‘meten is weten’,  maar in principe zeggen getallen mij niets. Door inbound marketing verdwijnt er bovendien ook iets van het spontane en unieke contact met klanten. Persoonlijk wil ik de klant graag ontmoeten. Ik wil hem als het ware zien en voelen. Dat zijn elementen die je bij online communicatie weghaalt.“

 

Inbound marketing werkt alleen voor actiegerichte ICT bedrijven

Boudewijn plaats dus een paar kanttekeningen bij het gebruik van inbound marketing voor LRM Group. Ik ben echter benieuwd wat zijn mening is over het gebruik van inbound marketing in de ICT sector. Levert het gebruik van inbound marketing hen wat op of niet?

Boudewijn: “Of ICT bedrijven wat hebben aan Inbound Marketing hangt helemaal af van wat voor soort ICT bedrijf het is. De ICT sector is namelijk enorm breed. Ik denk dat inbound marketing het meest  geschikt is voor moderne, actiegerichte ICT bedrijven. Dit zijn zowel Business-to-Business als in Business-to-Consumer bedrijven die producten maken die zich lenen voor (directe) acties. Hierbij speelt ook het element van herhaling een krachtige rol. De klant moet je niet eenmalig nodig hebben! Als ik echter een ICT bedrijf representeer die iets unieks wil maken voor een unieke klant, dan heb ik helemaal niets aan inbound marketing. Sterker nog, het is allemaal onnodige ballast omdat ik aan al die informatie helemaal niets heb.”

 

ICT’ers zien internet te veel als een tool

In ons gesprek heeft Boudewijn mij gewezen op de nadelen van online communicatie. Toch wil ik voordat ik weg ga nog één ding weten, namelijk: hoe ziet hij de toekomst van marketing in de ICT sector? Alle nadelen ten spijt geeft Boudewijn aan dat we op een ‘point of no return’ zitten. Hij kijkt me doordringend aan terwijl hij zijn verhaal vervolgt. “Iemand die nu tegen mij zegt: ‘Ik doe niets op het gebied van online marketing’ die heeft het niet begrepen. Of de huidige ontwikkeling echt een verbetering is, dat weet ik niet. Het is makkelijker geworden, maar tegelijkertijd ook oppervlakkiger.”

“Wat betreft de toekomst van online marketing in de ICT wereld: ik merk dat ICT’ers internet vooral zien als een tool. Ze zijn vooral geïnteresseerd in technische kant ervan. Wat ik graag aan hen zou willen meegeven, is dat ze heel goed moeten nadenken over communiceren op internet. Focus je niet alleen op de technische kant van het verhaal, maar denk aan de boodschap en aan degene die je wilt aanspreken.”

Event: ICT Next Marketing 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!
 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!

 

Dit is het vierde interview dat is afgenomen voor het onderzoek van ICT Valley naar het gebruik van inbound marketing onder ICT bedrijven. Ruim 100 ICT bedrijven hebben voor dit onderzoek een online enquête ingevuld en bij 10 ICT bedrijven wordt een diepte interview afgenomen. 

LRM Group
Website: www.lrm-group.nl

Share this post: