“Door de crisis kan ik mijn bedrijfsfilosofie beter uitleggen” [Interview]

   

 

 

 

 

 

 

Willem Massier

Steve Jobs, Johan Cruijff en Diederik Samson. Op het eerste gezicht hebben ze niet veel met elkaar te maken. Wel nadat ik een interview heb afgenomen bij  Willem Massier, directeur van ICT onderneming Covide CRM. Hij vertelde aan mij hoe belangrijk het is om elkaar te inspireren en  de “waarom vraag” van je onderneming over  te brengen op anderen. Bedrijven worden volgens Willem absoluut succesvoller, wanneer ze dat over weten te brengen. 

Gepassioneerd voor zijn vak, dat is één ding wat zeker gezegd kan worden over Willem Massier, directeur van Covide CRM uit Barneveld. Wanneer ik binnen kom en goed en wel een kop dampende thee voor me heb staan, krijg ik direct een rondleiding in het virtuele ‘kantoor’ van Willem. “Kijk, hierdoor kan ik precies zien waar mijn collega in Culemborg mee bezig is” zo legt hij mij uit. Ook laat Willem me nog een paar andere functies van het systeem zien, om de virtuele rondleiding vervolgens te beëindigen met de uitspraak: “Ik vind dit echt geweldig”.

 

Er wordt veel tijd verspild

Wanneer ik vraag wat voor organisatie Covide CRM precies is dan begint Willem zijn verhaal met het volgende statement. Willem: “Er wordt binnen bedrijven veel tijd en geld verspild bij het zoeken naar informatie. Het samenwerken tussen mensen op afdelingen is vaak één grote puinhoop en binnen organisaties is men  meer gericht op de verkoopcijfers dan op de klant.”

“Wat  ik niet begrijp”, zo  vervolgt hij zijn verhaal, “is dat we alle techniek beschikbaar hebben, maar dat we toch blijven verspillen. In 1999 merkte ik voor het eerst dat we in een spagaat zaten. Ik had destijds een ICT bedrijf en een klant belde mij op dat hij al een kwartier op een collega van mij  aan het wachten was. Ik had geen idee waar deze collega was of welke afspraken hij had met klanten. Toen is bij mij het idee ontstaan om een systeem te bouwen waardoor je ongeacht de tijd of de plaatst waar je je bevindt, toch met elkaar kan samenwerken. Dit alles met als uitgangspunt dat je de klant optimaal van dienst kan zijn”. 

 

Het gaat om inspireren

“De filosofie achter Covide CRM is, dat werknemers binnen een organisatie gepassioneerde teamspelers zijn die het belang van de klant voorop hebben staan. Hoe meer de leidinggevende en de werknemers op eenzelfde wijze richting de klant communiceren, hoe efficiënter je kan werken.  Mijn persoonlijke drive is samenwerking door middel van partnership. Daar loop ik warm voor! Je ziet ook direct dat het resultaat oplevert. Iedereen kan op eigen kracht, in zijn eigen tijd en in zijn eigen omgeving samenwerken. Hierbij moet je elkaar niet controleren of de baas spelen. Het gaat erom hoe je elkaar kunt inspireren om tot grootsheid te komen.”

Vervolgens legt Willem uit waar de naam Covide precies voor staat en wat de mogelijkheden zijn van hun systeem. Willem: “Covide betekent  ‘Coörperating Virtual Desktop’. We werken cloud, dus onafhankelijk van tijd en plaats. Ons systeem bestaat uit drie dimensies. Allereerst  hebben we te maken met de klant. In het systeem wordt alle communicatie met de klant genoteerd. Ook alle mogelijke afspraken of contactmomenten die je met een klant kan hebben, staan erin, bijvoorbeeld een telefonische afspraak, een sales afspraak, een vraag of klacht etc.  De tweede dimensie betreft het niveau van de werknemers. Al hun werkzaamheden zijn klant- en waar mogelijk projectgekoppeld geregistreerd. Iedere medewerker heeft dan ook duidelijk inzage in zijn of haar eigen gerealiseerde of nog te realiseren werk, maar de collega's ook. Bovendien heb je als manager direct een helikopterview van alle taken waar je medewerkers mee bezig zijn. Op het derde niveau hebben we het over project- en urenregistratie en zaken als de salesfunnel en customer care (zeg maar servicewerkzaamheden en -communicatie). De naadloze samenwerking tussen de verschillende applicaties binnen het systeem en inmiddels ook in de koppelingen met bijvoorbeeld Exact Online en de Compass VoIP telefooncentrale maken Covide CRM tot een uitzonderlijk CRM-systeem of -platform.”

 

Je moet je droom over kunnen brengen

Op dit moment gaat het erg goed met de onderneming van Willem. Dit komt mede door de economische crisis. Naar eigen zeggen heeft Willem hierdoor de juiste woorden kunnen vinden om zijn bedrijfsfilosofie uit te kunnen leggen. Willem: “In deze crisistijd hoor ik veel mensen uitspraken doen als: ‘Ik heb geen geld’, ‘Ik ben niet groot genoeg’ of ‘Er wordt niet over mij geschreven’. Dit is naar mijn idee niet de werkelijke reden waarom het niet goed gaat met organisaties. We moeten leren beseffen dat het niet gaat om wat je als organisatie doet en zelfs niet om hoe je als organisatie te werk gaat. Het allerbelangrijkste is, dat je klanten weten waarom je iets doet. Als jij de volgende zaken kan uitleggen:

  • Je droom
  • Waarom je product bestaat
  • Waarom mensen het moeten gebruiken


dan zal je erachter komen, dat je niet meer over hoeft te brengen hoe het product precies werkt. Vóór de crisis ben ik er vaak niet in geslaagd om de juiste woorden te vinden om dit principe uit te leggen. Ik wist het ergens wel, maar ik kon het te vaak niet duidelijk vertellen. Nu kan ik dit wel. En dat maakt het onderscheid: bedrijven die de reden van het eigen bestaan weten te koppelen aan het belang daarvan voor de wereld, die bedrijven zijn succesvol. Apple is als bedrijf misschien wel het grootste voorbeeld.”

 

Inspirerende voorbeelden

Eerder sprak Willem over het belang van inspireren. Ik wil graag van hem weten of het ook mogelijk is om elkaar online te kunnen inspireren, omdat ik meer dan eens vernomen heb dat online contacten oppervlakkig zijn.

Willem deelt deze visie niet. “Ik denk dat je elkaar ook kunt inspireren zonder elkaar te zien. Je inspireert elkaar namelijk door de het stellen van de ‘Waarom’ vraag,  zelfs als je elkaar niet ziet. Inspiratie doe je op door mensen die jou hun droom, het waarom van hun bestaan laten zien. Geweldig inspirerend vind ik bijvoorbeeld de Joop den Uyl lezing van Diederik Samsom of de voordracht ‘Hoe grote leiders tot actie inspireren’ van Simon Sinek  op TedTalk. Deze mensen hoef ik niet per se te ontmoeten om me te laten inspireren.” Vervolgens laat hij mij een kort stukje zien van onderstaande lezing van Simon Sinek. “Dit is waar het om gaat” zo bevestigt hij. 
 

 

Het belang van Johan Cruijff en Steve Jobs

In het rijtje van inspirerende voorbeelden staat voor Willem ook Johan Cruijff, ondanks het feit dat hij zelf een  Feyenoord fan is.  Willem: “Bij Cruijff gaat het puur om neerzetten van de organisatie, een antwoord te formuleren op de vraag: ‘Waarom bestaat Ajax?’.  In eerste instantie bestaan ze voor hun leden en niet voor hun sponsors. Dat komt pas aan de orde bij de tweede vraag: ‘Wat heb ik nodig om te kunnen bestaan?’."

Iemand die volgens Willem absoluut niet mag ontbreken in de lijst inspirerende voorbeelden is de inmiddels overleden Steve Jobs.  Willem: “Toen Steve Jobs overleed vroegen we ons allemaal af of de filosofie van Apple hetzelfde zou blijven. Hij was namelijk een man die uitging van de 'waarom' vraag. Apple is in principe gewoon een ICT onderneming zoals alle andere, maar Jobs had de drive zich om anders te willen zijn en innovatieve producten op de markt te zetten. Toen hij in de jaren ’90 wegging bij Apple zakte het bedrijf als een plumpudding in elkaar. We weten allemaal wat voor succes het werd toen hij weer terug kwam. Voor het voortbestaan van Apple is het van belang om te weten of Jobs er in geslaagd is om zijn filosofie aan zijn naaste medewerkers over te dragen. Hebben zij het zich eigen gemaakt of is het met het overlijden van Jobs voorgoed verdwenen?”

 

Marketingmiddelen Covide CRM

Wanneer ik vraag welke marketingmiddelen Covide CRM precies inzet kan ik maar één ding concluderen. Ze zijn absoluut actief op het gebied van online marketing. Zo zet de organisatie de volgende middelen in:


- Website:
Geregeld, maar minstens één keer per maand plaatsen we hier iets nieuws. Dit is een centrale plek waar we door middel van zoekmachine optimalisatie ervoor zorgen dat mensen ons kunnen vinden. Onze website is echter niet het actief kloppend hart van de organisatie.


- Blog:
Op gezette tijden probeer ik een blog te schrijven. Deze zijn heel persoonlijk en hierbij probeer ik in te spelen op actuele thema’s. De frequentie waarmee ik een blog publiceer is echter ook afhankelijk van de inspiratie die ik op dat moment heb.


- Facebook en Google+ :
Zijn min of meer zelfde soort social media dus hier zetten we dezelfde content op.


- Twitter:
Hierop plaatsen we dagelijks berichten over onze updates op de website, facebook, online krant etc.


- Online krant over klantgerichtheid en samenwerken:
Deze wordt dagelijks geredigeerd. Hierop plaatsten we content waarvan we denken dat onze doelgroep die interessant vindt.


- Nieuwsbrief:
Eens per maand versturen we een nieuwsbrief aan onze klanten en soms ook aan andere geïnteresseerden. Hierin worden onder andere actuele thema’s besproken en er staat informatie in over het werk wat we gedaan hebben. Het is de bedoeling om ook geregeld een e-Nieuwsbrief te gaan uitbrengen op een specifiek kerngebied.


- LinkedIn:
Dit gebruik alleen persoonlijk. Een jaar geleden heb ik de bedrijfspagina verwijderd omdat ik Facebook een geschikter middel vind.

 

Belangstelling kan je niet afdwingen

Aan het einde van dit bijzondere gesprek, wil ik graag nog één ding van Willem weten. Zou hij andere ICT bedrijven het gebruik van social media willen aanraden en hoe ziet hij de toekomst van marketing in de ICT sector voor zich?  

Willem: “Persoonlijk denk ik dat je niet moet overdrijven met social media, daar gaat het per slot van rekening niet om. Het gaat erom hoe je met social media een brug kunt bouwen van je eigen organisatie naar de markt en andersom. Ik denk dat het wel noodzakelijk is dat je een heel goed beleid opstelt voor hoe je social media precies in gaat zetten. Ik besteed bijvoorbeeld niet meer dan een half uur per dag aan social media. Of ik het andere ICT bedrijven aanraad? Dat hangt af van wat voor soort organisatie het is en of hun doelgroep op social media zit. Meestal zie ik dat het aantal retweets op organisaties zoals de onze niet erg hoog ligt. Deze liggen bijvoorbeeld veel hoger als ik een stukje over de voetbalclub plaats. Maar zo werkt het nou eenmaal, je kunt de belangstelling van een ander niet afdwingen. Je kunt wel zorgen geregeld in de schijnwerpers te staan. Maar … probeer dat dan wel te doen, met iets waar de lezer iets aan kan hebben.”

 

Social media kan het zakenleven enorm verrijken

“Ik denk dat de inzet van social media in de toekomst steeds belangrijker wordt. Voornamelijk omdat de filosofie van een bedrijf of een product ook steeds belangrijker wordt. De grote vraag voor de ICT-sector is dan: slagen medewerkers van organisaties er in om wat van zichzelf te laten zien en de visie van het bedrijf uit te dragen?”

Event: ICT Next Marketing 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!

 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!

covide crm
Website: www.covide.nl 

 

Dit is het zesde interview dat is afgenomen voor het onderzoek van ICT Valley naar het gebruik van inbound marketing onder ICT bedrijven. Ruim 100 ICT bedrijven hebben voor dit onderzoek een online enquête ingevuld en bij 10 ICT bedrijven wordt een diepte interview afgenomen. 

Share this post: