“Inbound marketing is voor ICT organisaties een must” [Interview]

 

 

 

 

 

  

Paul Schreuder

“Organisaties veranderen… maar kan uw software die veranderingen volgen?” Met deze vraag word ik geconfronteerd wanneer ik de website van ICT onderneming Xebic uit Ede bekijk. Vandaag heb ik een gesprek met directeur Paul Schreuder, waarin ik hem een soortgelijke vraag voorleg. “Marketing verandert… maar kan uw organisatie die veranderingen volgen?”


Een Amerikaans gezegde luidt: “Go big or go home”. Deze uitdrukking heeft ICT onderneming Xebic uit Ede zich ter harte genomen. Dit blijkt niet alleen uit het grote witte landhuis waarin hun onderneming gevestigd is, maar veel meer uit de applicaties die ze aanbieden. Want dit zijn zeker niet de minste.


De onderneming richt zich op drie activiteiten, namelijk:

-          Het ontwikkelen van applicaties voor scholen.

-          Het leveren van klantspecifieke software (maatwerk).

-          Het leveren van integraties met systemen die klanten al bezitten.

 

Applicaties scholen, maatwerk en integraties

Paul: “Onze applicaties voor scholen zijn met name gericht op digitale dossiervorming rond stages en afstuderen. Allereerst hebben wij voor het MBO en het HBO de oplossing OnStage, waarmee ze alle processen rond de beroepspraktijkvorming van leerlingen (bij het MBO) en de stages en het afstuderen van leerlingen (bij het HBO) kunnen inrichten en beheren. Daarnaast hebben we vorig jaar de nieuwe applicatie OnTrac gelanceerd. Met deze webapplicatie kunnen MBO scholen hun taal- en rekenexamens organiseren.”

“Onze maatwerkapplicaties zijn vooral gericht op het automatiseren van administratieve processen, zoals facturatie, het inschrijven op evenementen etc.  Bij het ontwikkelen van onze oplossingen zijn we altijd gericht op hoe de gebruiker wil werken. Tegelijkertijd proberen we onze oplossingen te koppelen aan de systemen die klanten al hebben. Vaak functioneren deze namelijk al goed, maar zijn ze niet geschikt voor internet.”

 

Doelgroepspecifieke website

Het meest belangrijke marketingcommunicatiemiddel  van Xebic om haar doelgroep te bereiken, zijn haar verschillende websites. Paul: “Allereerst hebben wij een algemene website, waarop klanten geïnformeerd worden over alle diensten die wij leveren. Daarnaast hebben we ook doelgroepspecifieke websites voor de beide Onstage oplossingen en de OnTrac oplossing. Op deze websites zetten wij zeer specifieke Call To Actions, bijvoorbeeld voor het aanmaken van een tijdelijk account. Dit werkt naar mijn idee heel goed! Daarnaast hebben we onlangs een open evenement georganiseerd, waarvoor mensen zich konden inschrijven via de website. Hier kwam ook respons op van scholen waar we tot dusver nog geen contact mee hadden. Iedere maand analyseren wij ook al onze websites door middel van Google Analytics, zodat we weten door welke organisaties onze websites worden bekeken.”

“Naast onze websites zetten we ook nog diverse andere marketingcommunicatie middelen in. Zo bellen we op dit moment veel potentiële klanten op. Ook bezoeken we netwerkevenementen en profileren we onszelf op beurzen. Voor onze oplossingen OnStage en OnTrac hebben we foldermateriaal in het formaat van een iPhone. Deze verspreiden we bijvoorbeeld op beurzen. We zien dat ze erg populair zijn, doordat ze makkelijk mee te nemen zijn.”

 

Voorzichtig in het gebruik van social media

Wanneer ik vraag naar de social media activiteiten van Xebic, geeft Paul aan dat ze bedrijfsprofielen hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn. “Wel moet ik zeggen dat we vrij weinig gebruik maken van social media. Om twee redenen ben ik namelijk voorzichtig in het gebruik hiervan. Allereerst omdat ik zelf veel waarde hecht aan persoonlijk contact met onze relaties. Ten tweede omdat social media heel open en transparant zijn. Ten opzichte van de klanten vind ik dit niet erg, maar met het oog op de concurrentie vind ik dit geen goede ontwikkeling.  Het is namelijk steeds makkelijker te zien wie met elkaar contact hebben en je kunt elkaars leads daardoor veel makkelijker benaderen.”

“Waar we binnen onze organisatie vooral op letten is het nut van social media voor onze klanten. Dit is ook een vorm van marketing, namelijk product marketing. Met name bij studenten zie je dat ze veel gebruik maken van social media. Vandaar dat we binnen onze oplossingen de mogelijkheid bieden aan onze relaties, om hun social media profiel bij te houden. Stel dat een student een stageplaats zoekt bij een bepaalde organisatie. Door middel van onze koppeling met Facebook en Linkedin kan hij dan zien welke connecties uit zijn netwerk op school, contact hebben (gehad) met deze organisatie.”

 

Persoonlijk contact erg belangrijk

Xebic zet dus diverse marketingcommunicatiemiddelen in, maar welke is nu eigenlijk het meest effectief? Na even kort nagedacht te hebben, geeft Paul aan dat hij het spreken op een netwerkbijeenkomst waar hun doelgroep aanwezig is, het meest effectief vindt. Paul: “Dan kan je als mens je verhaal kwijt aan een groep die daarin geïnteresseerd is. Je zou het er niet alleen mee kunnen doen. Er zijn meerdere marketingmiddelen nodig om iemand over te halen om klant te worden. Toch merk ik dat persoonlijk contact in de onderwijs  branche erg belangrijk is.”

 

We dachten dat de hele wereld op ons zat te wachten

‘Is de afgelopen jaren veel veranderd in de organisatie op het gebied van marketing?’ is mijn volgende vraag aan Paul. Hij antwoordt bevestigend.  “Maar”, zo voegt hij er aan toe, “dat heeft ook veel te maken met onze eigen ontwikkeling. In het begin dachten we bij wijze van spreken dat de hele wereld op ons zat te wachten. In de loop van de tijd hebben we echter een steeds heldere boodschap en een duidelijkere focus ontwikkeld. In het begin ontwikkelden we nog vrij algemene software tools, maar op dit moment richten we ons specifiek op scholen. Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de middelen die je gebruikt om je boodschap over te brengen. 10 jaar geleden maakten we gebruik van e-mail en folders. Dit is nu veel minder geworden. Wel maken we binnen onze organisatie nog steeds veel gebruik van het traditionele bellen naar klanten. De komst van internet en social media heeft een positieve bijdrage geleverd aan onze marketing. Zo kunnen we nu op een makkelijke manier aan onze omgeving laten weten dat we aanwezig zijn op een bepaalde beurs of netwerkbijeenkomst.” 

 

Als vakprofessional  meegaan met je tijd

‘Zou Paul het gebruik van inbound marketing aanraden aan andere ICT organisaties aanraden?’ zo luidt mijn volgende vraag aan hem. Paul: “Ik zou het zeker aanraden vanuit het idee dat inbound marketing gericht is op: het aanbieden van de juiste informatie, aan de juiste persoon op het juiste moment. Onze doelgroep is steeds meer georiënteerd op internet. Je weet dat zodra je mensen gaat opbellen, ze ondertussen kijken op je website en je naam opzoeken via LinkedIn. Als organisatie moet je hier ook in meegaan en vanuit die visie je marketing opzetten.”

"Inbound marketing is voor ICT organisaties ook een must omdat je hierdoor laat zien dat je als vakprofessional meegaat met je tijd. Veel mensen van mijn generatie, de 40 plussers, zeggen vaak ‘Twitter is belachelijk’. De jeugd maakt hier echter wel actief gebruik van. Ik denk dat veel organisaties de hele social media golf over zich heen zien komen, maar niet goed weten hoe ze het in moeten zetten. Ik denk dan ook dat het heel goed is dat je je als organisatie bezint op hoe je social media kunt inzetten voor je marketingcommunicatie, maar ook hoe je deze kan integreren in je oplossingen en website. Wel moet je als organisatie hierbij altijd onderzoeken wat het nut en de toepasbaarheid van deze middelen voor je organisatie zijn.”

 

Advies beginnende ondernemingen

Van Paul wil ik ook graag weten wat zijn marketingadvies is voor opstartende ICT ondernemingen. Volgens Paul moeten zij de volgende stappen doorlopen voor het opbouwen van een succesvolle marketingstrategie. Paul: “Zorg in ieder geval dat het uithangbord van je onderneming, je website en social media profiel, op orde is. Dat zodra de klant naar je op zoek gaat via internet, je vindbaar bent in de zoekmachines, je website up-to-date is en dat deze ook op tablets werkt. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat er link staat op je website naar je Facebook, Twitter en LinkedIn profiel. Ook is het belangrijk dat je op iedere pagina van je website een specifieke actie button plaatst.”

“Probeer ook iedere maand je website bezoek te analyseren en af te leiden waar je bezoekers in geïnteresseerd zijn. Vervolgens moet je hier natuurlijk ook op inspelen. Het is dan ook heel verstandig om gewoon belacties te houden. Tenslotte is het ook cruciaal dat je het salesproces van een klant op een rij zet en je er voor zorgt dat deze in iedere fase de juiste informatie ter beschikking krijgt. Zorg dan ook dat je website is georiënteerd op het probleem van de klant. Te veel bedrijven praten op hun website alleen maar over zichzelf. Ik denk dat het heel goed is om op je website je klanten aan het woord te laten. Kijk als ICT onderneming vooral hoe je deze binnen je marketingstrategie kan betrekken.” 

 

Toekomst van marketing in de ICT

Tenslotte wil ik van Paul graag weten wat zijn visie is op de toekomst van marketing binnen de ICT sector. Wat voor veranderingen staan ons in de toekomst wellicht te wachten?  Paul: “Ik denk dat het gebruik van social media in de Business-to-Business sector steeds belangrijker wordt. Tegelijkertijd denk ik dat er steeds meer bewustwording zal komen onder de consumenten over het gebruik van hun gegevens. Hier zal denk ik meer tegengas op komen, omdat mensen het vervelend vinden dat hun surfgedrag wordt bijgehouden. Daarnaast denk ik dat de oude vier P’s van marketing (product, prijs, plaats en promotie) nog steeds belangrijke ijkpunten blijven. Social media valt naar mijn idee dan gewoon onder de P van promotie.”

 

Event: ICT Next Marketing 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!

 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!


 

logo xebic

Website: www.xebic.com

 

Dit is het negende interview dat is afgenomen voor het onderzoek van ICT Valley naar het gebruik van inbound marketing onder ICT bedrijven. Ruim 100 ICT bedrijven hebben voor dit onderzoek een online enquête ingevuld en bij 10 ICT bedrijven wordt een diepte interview afgenomen. 

Share this post: