'De meest gemaakte fout op LinkedIn? Selling instead of Telling!' [interview]

Marcel Molenaar

Suikerspinnen draaien. Dat was het eerste baantje van Marcel Molenaar, online marketing professional en tevens spreker op het ICT-event Next Marketing 2013. Inmiddels heeft Marcel pas écht de smaak te pakken. Zo heeft hij in zijn glansrijke carrière gewerkt bij onder andere IBM Nederland, Lycos en OMG/Mailmedia. Maar daar eindigt het niet mee: sinds november 2012 is Marcel werkzaam als Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux. In zijn functie richt hij zich op het helpen van marketeers om te connecten met de 200 miljoen business professionals op LinkedIn. Op Next Marketing 2013 zal Marcel zijn kennis met u delen over B2B LinkedIn strategies. In een kort interview onthult hij alvast een tipje van de sluier…

Hoeveel tijd spendeer je nu eigenlijk aan je eigen LinkedIn-profiel?
Vanzelfsprekend ben ik continue op het LinkedIn-platform aanwezig voor het zoeken naar relaties, het uitnodigen van mensen en het opdoen en delen van kennis. 

Heb je een favoriete quote?
'Luck is when opportunity meets preparation'

Wat maakt LinkedIn zo'n uniek medium ten opzichte van andere sociale netwerken?

Bij LinkedIn zeggen we: 'we are connecting the world's professionals to make them more productive and successful.' In tegenstelling tot andere sociale netwerken ligt bij LinkedIn het accent op bedrijven en business professionals. Precies dat maakt ons platform zo uniek!

Het evenement is georganiseerd naar aanleiding van het ICT Valley Onderzoek, waaruit blijkt dat LinkedIn wordt gezien als het meest effectieve sociale netwerk onder de ICT'ers. Wat maakt LinkedIn zo geschikt voor de ICT-sector denk je?
De ICT-sector is een kennissector. Wanneer er belangrijke beslissingen moeten worden genomen speelt informatie een cruciale rol, anders overleef je niet als onderneming. LinkedIn biedt door het connecten van business professionals en bedrijven de mogelijkheid om die informatie in te winnen. Ten eerste heeft dit te maken met het grote percentage business professionals. Dit maakt dat je als onderneming effectief bent in het bereiken van je doelgroep. Daarnaast wordt enkel kennisgerelateerde content gepubliceerd: kinderfoto’s, sociale berichten en andere vormen van business irrelevante content blijven achterwege. Het inwinnen van informatie is dus heel efficiënt op LinkedIn.

Wat zijn voor B2B-ondernemingen nu de beste strategieën om met LinkedIn leads en sales te genereren?
Dat is denk ik heel erg afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent maar in zijn algemeenheid kan ik je zeggen: zorg dat je bedrijfspagina voor 100% op orde is en dat alle medewerkers binnen het bedrijf een compleet profiel hebben en ook onderling gelinked zijn. Alleen al hierdoor ontstaat vaak het inzicht dat er gezamenlijk al zoveel meer relaties liggen naar de markt dan in een-op-een situaties.

Wat zijn de meest gemaakte fout die ondernemers en bedrijven begaan op LinkedIn?
Selling instead of TellingLinkedin is een platform voor het delen van content en het uitwisselen van kennis. 

Veel bedrijven zijn terughoudend in het investeren van geld en tijd in social media, omdat ze niet goed weten hoe de resultaten van die investering, de ROI, kunnen berekenen. Wat zijn voor LinkedIn de belangrijkste indicatoren om je succes te meten?
Dat ligt er heel erg aan wat je precies wilt weten. Als een bedrijf succes puur relateert aan leads en sales dan kun je er vanuit gaan dat in principe alles te meten is. Er bestaat een hoop software die kan herleiden via welk medium een potentiële klant bij jou terecht is gekomen. Als je het echter hebt over mentaal marktleiderschap, dan liggen de zaken anders. De online reputatie (zoals op LinkedIn) is wellicht een afspiegeling van de offline reputatie, maar kan deze op zijn plaats ook beïnvloeden. Je kunt jezelf dan de vraag stellen: op welke plaats sta ik in mijn niche? Ben ik de absolute nummer 1 of sta ik ergens onderaan de lijst?

LinkedIn heeft met zijn inmiddels 200 miljoen leden en 2.8 miljoen bedrijfspagina's een enorme groei doorgemaakt. Wat kunnen bedrijven van jullie verwachten aankomend jaar wat betreft nieuwe features ect.?
Ik denk dat ik niets nieuws zeg wanneer ik vertel dat mobile een rap groeiende markt is. LinkedIn speelt hierop in. Aankomend jaar zullen er dan ook steeds meer LinkedIn-mogelijkheden op de mobiele telefoon en tablet beschikbaar zijn. Daarnaast zal ook de Slideshare-integratie dit jaar echte kansen gaan bieden.

Wat is nu dé gouden tip van jou voor de ICT'er op LinkedIn?
Connect, share & be found!

 

Marcel Molenaar is een keynote speaker op Next Marketing 2013. Samen met andere experts zoals Kieran Flanagan (HubSpot) en Jan Willem Alphenaar zal hij zijn kennis delen met ICT-ondernemingen over het optimaliseren van de online marketing strategie. Bent u nieuwsgierig geworden naar dit unieke ICT-Marketing congres? Kijk dan nu op www.ictvalley.nl/NM13 of meld u direct aan!

Meldt u hier direct aan voor NM13

 

 

 

 

 

 

Share this post: