Jaren geleden, toen ik nog verantwoordelijk was voor de nieuwsvoorziening, ten oosten vanUtrecht, keek ik weleens jaloers naar Veenendaal. ‘Mijn gebied’ hield op bij Overberg en dus moesten we veel nieuwtjes laten liggen. Behalve als er midden in de nacht brandalarm was in een sigarenfabriek en de rook zich tot ver over de Utrechtse Heuvelrug verspreidde…
Tegenwoordig grenst die heuvelrug niet meer aan de wol- en sigarenstad, maar aan de ICT-Valley, waar onderzoek, onderwijs, overheid en ondernemingen samen werken aan innovatieve ontwikkelingen. Eerlijk gezegd kende ik de stad nauwelijks terug, toen ik er onlangs op bezoek was. Oude tijden gaan op in moderne kunst bij de Bernard van Kreelpoort. De halve binnenstad wordt gerenoveerd.
Veenendaal is duidelijk aan de beurt als het gaat om groeien van welvaart. Na landbouw, staal en olie is het tijd om de volgende basisgrondstof van de economie te delven: data. En waar groeit die nieuwe wonderolie beter dan in een ICT- en Food-valley?
De komende weken mag ik bloggen over communicatie, nieuws, marketing en reclame, om bedrijven en organisaties te inspireren over de oneindige mogelijkheden die ICT-Valley ook op dit gebied biedt. Want in Veenendaal houdt het nieuws niet op. Het wordt er gemaakt en mag als een lopend (sigaren)vuurtje worden verspreid.
(Ruud Poels slaat bruggen tussen (ICT-)organisaties en de media door een combinatie van communicatie, reclame, marketing en journalistieke technieken te gebruiken. Deze zomermaanden schrijft hij een blog op ICT-Valley. linkedin.com/in/ruudpoels/