De verschuiving van offline naar online zorgt er ook in het bedrijfsleven voor dat we steeds minder fysiek contact hebben met elkaar. Op facebook zie je soms foto’s van een persoon, maar zelfs dan weet je nooit of dit daadwerkelijk de persoon is die de content verspreidt. Dit geldt natuurlijk voor de meeste social media. In feite verliezen we onze ‘face’ aan facebook, omdat je niet kunt zien met wie je te maken hebt. Dat we door het online leven steeds anoniemer worden is een feit. Het tegengaan is echter onrealistisch. Daarom moeten we kijken hoe organisaties hier het beste in mee kunnen gaan. Dit is belangrijk zodat een organisatie zich kan aanpassen aan de omgeving en er uiteindelijk zijn voordeel mee kan doen.
Non-verbaal
De verschuiving van offline naar online zorgt ervoor dat non-verbale communicatie compleet wegvalt. Dat is vrij veel aangezien 90% van de communicatie non-verbaal verloopt. Voor organisaties wordt het moeilijker om hun doelgroep persoonlijk aan te spreken en aan zich te binden. Gelukkig is er een manier om jouw ‘face’ terug te winnen en dat is met tone of voice.
Jouw face terug met tone of voice
De content waarmee je online een identiteit aan jouw organisatie geeft is grotendeels geschreven content. Daardoor is het extra belangrijk geworden hoe je deze boodschap formuleert. Daarmee straal je een bepaalde houding uit naar jouw klanten en kan jij je onderscheiden van je concurrent. Bovendien bouw je op deze manier een relatie met de klant op. Kies met jouw tone of voice welk gezicht je aan de organisatie geeft.
De juiste tone of voice
Het is goed om te weten dat een tone of voice tegenwoordig belangrijk is om een identiteit te creeren voor jouw organisatie, maar hoe kies je de juiste tone of voice? Het heeft eigenlijk alles te maken met het definiëren van de juiste doelgroep en de eigen identiteit.
- Hoe ziet jouw doelgroep eruit?
- Hoe ziet jouw organisatie eruit?
- Wat wil je als organisatie overbrengen?
- Formuleer richtlijnen voor een juiste tone of voice
Zodra je deze punten hebt vastgesteld kan je bepalen wat voor jouw organisatie de juiste tone of voice is om jouw organisatie ‘face’ terug te geven. Dat is een essentieel onderdeel van jouw online succes.
Deze blog is afkomstig van ContentXperience.