Gaastra, producent van functionele fashionable kleding, heeft met de overstap naar Microsoft Dynamics CRM haar management- en salesprocessen geoptimaliseerd. Het Veense HSO, leverancier van innovatieve CRM- en ERP-oplossingen, verzorgde de implementatie van Microsoft Dynamics CRM. Het Nederlandse kledingmerk wil sneller en proactiever inspelen op de veranderende retail- en modebranche.
Met Microsoft Dynamics CRM beschikt Gaastra nu over de mogelijkheid om hun verkooporganisatie direct aan te sturen aan de hand van de actuele vraag uit de markt. Door de seizoensgebonden vraag real-time en op één centraal platform in kaart te brengen, kan het kledingmerk eenvoudiger new business managen en de focus per regio intensiveren. Zo kunnen de salesverantwoordelijken altijd en overal het systeem benaderen op hun tablets en direct schakelen met de beschikbare data, zoals maten, collecties en voorraden. Daarnaast is het bedrijf nu beter in staat risico's te managen, kennis te borgen en is er beter inzicht in de budgetplanning. Door met Dynamics CRM te standaardiseren, heeft Gaastra de basis gelegd voor de verdere expansie van het merk wereldwijd.
Voor Gaastra is Microsoft Dynamics CRM niet zomaar een nieuwe IT-tool, vertelt Lourens van der Wiel, Business Analyst bij Gaastra: "De fashionindustrie verandert, tegenwoordig vindt tachtig procent van de verkoop plaats in slechts twaalf weken van het jaar. Met Dynamics CRM kunnen we hier niet alleen flexibeler op inspelen, het is tevens een manier van management voor ons geworden, een leidraad voor de totale organisatie. Door alle informatie te centraliseren, heeft iedereen, van het topmanagement tot aan sales op de werkvloer, een helder inzicht in de business. Met dit inzicht zijn we in staat om proactief te werken in plaats van reactief."
Dankzij de goede samenwerking tussen HSO en Gaastra en de keuze voor de 'plug and play'-standaardoplossing van Microsoft Dynamics CRM, kon de implementatie in sneltreinvaart worden afgerond. "De consultants van HSO wisten als geen ander de vertaalslag te maken vanuit onze business naar de invulling van de techniek. Daarnaast hebben we dankzij de aanpak van HSO weinig IT-resources nodig gehad en bedroeg de doorlooptijd van het totale project slechts twee maanden", aldus Van der Wiel.