5 tips voor een innoverend bedrijfsklimaat

De wereld is tegenwoordig onderhevig aan continue veranderingen. Om als bedrijf je doelstellingen te realiseren is het belangrijk om flexibel te zijn en te blijven innoveren. Alleen op deze manier blijft jouw bedrijf een stapje voor. Hoe behoud je een innoverend klimaat? En waar haal je deze inspiratie vandaag? Hieronder 5 tips!

1. Never grow up

Doelstellingen zijn de basis van innovatie. Als bedrijf is het daarom belangrijk doelstellingen met bijbehorende innovatiestrategieën vast te stellen. Deze doelstellingen met bijbehorende innovatiestrategieën hoeven niet alleen te gaan over nieuwe producten die op de markt komen, maar ook bestaande producten innoveren is belangrijk. Blijf leren en durf risico’s te nemen. Elk risico wat genomen wordt kan van geleerd worden. Wanneer het genomen risico voordelig uitpakt gaat het bedrijf erop vooruit. Pakt het genomen risico nadelig uit, dan is dit een goede leerschool en ware inspiratiebron. In elke tegenslag ligt een kans om de sympathie van je klant te winnen en wordt het duidelijk welke richting het bedrijf in de toekomst niet op gaat, maar geef niet te snel op!

2. Social Media

Het laatste decennia is de social media booming. Dit is een enorm groot voordeel voor bedrijven, maar dan moet je er wel werk van maken. Het gaat hier niet alleen maar om een eigen site, maar over Twitter, Linked In en Facebook. Klanten uitten hun ervaring vaak op deze social media sites dus maakt hier goed gebruik van. Vraag om feedback, meng je in de gesprekken die gaande zijn en leer van de klant. Door gesprekken aan te gaan kunnen situaties beter worden uitgelegd, maar ook je eigen visie kan worden aangescherpt.

Naast dat er veel te leren valt over je eigen bedrijf kan je ook veel inspiratie uit het internet halen. Zoek rond op sites als Pinterest en Linked In en volg de bedrijven uit dezelfde branche.

3. Onverwachte markten

Probeer inspiratie te vinden uit onverwachte markten. Voor marketing stunts of merk branding hoef je als ICT bedrijf niet in deze branche te blijven. Verbreed je pad en kijk verder dan de ICT markt. Uit andere markten valt veel inspiratie te halen en van te leren. Hoe pakken bedrijven het in deze branche aan en is dit toe te passen?

4. Trends

Trends volgen in deze tijd is belangrijk. Consumenten geven in deze tijd meer geld uit aan merken met verantwoorde labels. Welke trend je volgt kenmerkt je bedrijf. Een paar voorbeelden van huidige trends zijn slavenvrije productie, de Sustainable Development Goals, biologisch geproduceerde goederen en duurzaamheid. Een groot succesvol merk als Tony Chocolonely haalt zijn kracht uit de slavenvrije productie.

5. Werknemers

Werknemers vormen het bedrijf. Zij zijn directe inspiratiebronnen met allen een eigen visie en inzichten. Van je werknemers valt veel te leren op intern gebied. Hieraan kan je denken aan de dagelijkse routines die aangescherpt kunnen worden of de sfeer op de werkvloer. Naast interne processen valt veel te leren van werknemers over de manier waarop een bedrijf in contact is met de omgeving en de creativiteit achter het merk. Betrek de werknemers in het behalen van doelstellingen en geef hun de ruimte hun creativiteit te gebruiken.

 

AIESEC kan meehelpen met het vinden van nieuwe inspiratie door onze internationale trainees. Met hun internationale buitenlandse visie en andere manier van denken, brengen internationale trainees nieuwe inzichten binnen bedrijven voor een hele lading van vernieuwende inspiratie.

Voor meer informatie, zie aiesec.nl 

Share this post: