“Wij houden van ons mooie ICT vak” [Interview]

 

 

 

 

 

   

 

 

interview joop de jong

Hoe zet je als snelgroeiende ICT onderneming (inbound) marketing in? Vandaag heb ik het erover met Joop de Jong, directeur van Mprise. In dit interview geeft hij aan hoe zijn visie op social media veranderd is en deelt hij zijn marketingtip voor andere ICT bedrijven.

Aan het begin van ons gesprek merk ik al dat ik niet bang hoef te zijn dat ik snel weer buiten zal staan. Op al mijn  vragen krijg ik een uitgebreid en doordacht antwoordt. Bovendien is Joop wat betreft inbound marketing erg duidelijk. Hij  stelt dat  “het gebruik van social media nog niet in de genen van alle medewerkers zit.” Wat me aan het einde van het interview toch het meeste bij blijft, is dat je als ICT onderneming een vakman moet zijn in datgene wat je doet. Anders gezegd: Je moet houden van je vak. En daar ligt nu precies de kracht van Mprise.

 

Meeste opdrachten komen van bestaand klanten

Het gesprek start met de vraag wat voor organisatie Mprise precies is en wat ze allemaal doet.  Joop: “Mprise is een ICT bedrijf die zich bezig houdt met dienstverlening. Zo bieden wij ondersteuning aan organisaties die gebruik maken van de ERP software pakketten Microsoft Dynamics-NAV en Microsoft Dynamics-AX. Allereerst moeten de mensen die hiermee werken getraind en geholpen worden om de oplossing effectief in te zetten. Daarnaast moet de software veelal ook worden aangepast en vervolgens geïmplementeerd worden. Per jaar heeft Mprise zo’n 1800 à 1900 cursisten. Het grootste deel van onze omzet komt echter uit projecten. Veel van onze opdrachten komen van bestaande klanten. Deze groep kan als een redelijk omlijnde community worden beschouwd.”

 

Twitter was voor mij vooral kletspraat

Om haar doelgroep te bereiken zet Mprise een aantal communicatiemiddelen in. In volgorde van belangrijkheid, staat op nummer één de website van de organisatie. Op de tweede plaats komen de digitale nieuwsbrieven die Mprise vier maal per jaar stuurt. De doelgroep van deze nieuwsbrieven zijn de klanten en relaties die een cursus bij hen gevolgd hebben. Daarnaast stuurt Mprise ook een specifieke nieuwsbrief naar haar “onderhoudsklanten”. Deze is met name bedoeld voor het delen van tips en tricks. Op derde plaatst staat tenslotte de inzet van social media.

Omdat Mprise te maken heeft met een redelijk omlijnde community van bestaande klanten, denkt Joop dat de inzet van social media de effectiviteit van de communicatie verhogen. Op dit moment maakt de organisatie echter nog niet actief gebruik van social media. Joop: “We hebben Twitter en LinkedIn, maar hier gebeurt niet veel mee. Ik heb me hier de laatste tijd meer mee bezig gehouden. Voorheen was Twitter voor mij vooral veel kletspraat. Naar mijn idee kwam de berichtgeving op dit medium niet veel verder dan ‘Ik ben nu een broodje aan het eten’.”

 

Medewerkers denken vaak dat ze niets te vertellen hebben

“Mijn gedachten hierover zijn de laatste tijd wel veranderd. Nu ik zelf mensen volg zie ik dat er zakelijke gesprekken mogelijk zijn en ontvang ik op een gemakkelijke wijze kennis en informatiebronnen. Ik zie Twitter dan ook steeds meer als een persoonlijk nieuwsbulletin. Je kunt daarmee als het ware je eigen krant creëren. Ik zou hier zakelijk wel wat meer mee willen doen, maar ik denk dat ik de praktische consequenties daarvan nog niet helemaal overzie. Je moet, denk ik, zelf veel content gaan creëren, maar daarin  moet je de organisatie wel mee krijgen. Blogs schrijven en content creëren klinkt allemaal heel mooi, maar het kost een hoop tijd en energie. Daarbij komt dat je medewerkers moet vinden die hier enthousiast mee aan de slag willen gaan. Het zakelijk gebruik van social media is voor iedereen nog nieuw. Mensen denken bovendien ook vaak dat ze niets te vertellen hebben, terwijl dat natuurlijk niet het geval is.”

 

Ervaringsverhalen zijn hard nodig

Het is volgens Joop van groot belang dat (ICT) ondernemingen hun ervaringen met Twitter onderling delen. Joop: “We moeten ervaringsverhalen horen van bedrijven die gelijkwaardig zijn aan de onze. Dat zijn de voorbeelden waar mensen op kicken. Die hebben we naar mijn idee ook echt nodig voor de acceptatie van het zakelijk gebruik van het medium.”

Hierin schuilt natuurlijk ook een gevaar. Als iedere organisatie maar wacht totdat een ander het initiatief neemt om social media intensief te gebruiken binnen hun marketingbeleid, dan komen die ervaringsverhalen er nooit. Joop erkent dat Mprise hier inderdaad afwachtend in is. “Het is de categorie ‘early adopters’ die social media als eerste oppakt. Wij zijn hier echter voorzichtiger in.”

 

Een interessante geschiedenis

Wanneer ik vraag naar wat er in de loop der jaren allemaal veranderd is in de marketingstrategie van Mprise, kom ik erachter dat het bedrijf een interessante geschiedenis heeft. Toen de Mprise Group in 1991 werd opgericht werd er eigenlijk weinig  aan marketing gedaan. Joop: “We hadden een accountmanager met een groot netwerk. Destijds moest de hele ERP wereld ook nog een beetje op gang komen. De kwaliteit van de software was vaak niet al te best en het aantal specialisten dun gezaaid. Onze belangrijkste uitdaging was destijds om de juiste mensen te vinden. Onze organisatie, die toen nog de naam Profuse droeg, was erg succesvol met de dienstverlening rond het Baan-ERP pakket.

Onze strategie om ons als kenniscentrum voor de gebruikers van het ERP softwarepakket te profileren, pakte goed uit. Tot 2007 groeiden we door tot meer dan 240 medewerkers met vestigingen in Nederland, België en Roemenië. In 2007 hebben we de Baan-ERP activiteiten verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Infor. Met vijf mensen zijn we toen weer opnieuw begonnen. Inmiddels telt onze organisatie al weer bijna 40 medewerkers”.

 

Gaan voor vakmanschap

Hoe komt het dat een organisatie in zo’n korte tijd, weer zo snel gegroeid is? Wat is nu precies de kracht van Mprise? Volgens Joop ligt de kracht van hun organisatie in het feit dat ze echt gaan voor inhoud en toegevoegde waarde. “Wij houden van ons vak. De inhoud en het resultaat motiveren ons! Daarbij gaan we voor vakmanschap. Dat klinkt heel logisch, maar de praktijk is vaak heel anders. Overigens geldt dat natuurlijk niet uitsluitend voor de ICT wereld.  Producten zoals ERP pakketten zijn erg kennisintensief. Als klant zoek je dan ook een organisatie waar je vertrouwen in hebt. Iemand die als hij bij jou aan tafel zit, de juiste vragen stelt, die je begrijpt en die vervolgens ook realiseert wat je bedoeld.  

 

Het gaat niet om de tools

Aan het eind van het gesprek wil ik graag weten welke marketingtip Joop mee zou willen geven aan andere ICT bedrijven. Joop: “Uiteindelijk draait het er bij marketing om dat je met het juiste verhaal bestaande en nieuwe klanten weet te binden aan jouw organisatie. Met wat voor middelen je dat realiseert, of je klanten nu via A of via B naar je toe komen, doet er niet toe. Je moet je als onderneming altijd richten op de kernvraag van marketing, namelijk: ‘Hoe blijf je interessant voor je bestaande en potentiële klanten?’. Daarna kijk je pas naar welke tools het meest geschikt zijn om dit doel te bereiken. Het kan dan ook zeker geen kwaad om je als ondernemer af te vragen of social media voor jou wel een geschikt middel is om je doelen te realiseren.”

EVENT: ICT NEXT MARKETING 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!
 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!

 

Dit is het derde interview dat is afgenomen voor het onderzoek van ICT Valley naar het gebruik van inbound marketing onder ICT bedrijven. Ruim 100 ICT bedrijven hebben voor dit onderzoek een online enquête ingevuld en bij 10 ICT bedrijven wordt een diepte interview afgenomen. 

Mprise logo

 Website: www.mprise.nl 

 

Share this post: