Mogelijkheden inbound marketing door veel ICT-bedrijven onderbenut [onderzoek]

 

  

onderzoeksrapport inbound marketing in de ict

Welke rol heeft inbound marketing in de ICT-sector? Dat is de centrale vraag in het ICT Valley onderzoek dat vandaag is gepubliceerd. 80% van de respondenten geeft aan social media te gebruiken en 32% heeft een zakelijke blog. Maar worden deze middelen wel op de juiste manier ingezet?

Het onderzoeksrapport is gebaseerd op een literatuuronderzoek, een survey onder 133 ICT-bedrijven en tien diepte-interviews. De resultaten geven inzicht in de mate waarmee de ICT-sector inbound marketing tools effectief inzet om leads te generen. In dit artikel komen de belangrijkste uitkomsten aan bod.

Inbound versus outbound marketing

Tijden veranderen. Vroeger probeerden bedrijven hun boodschap als het ware te ‘injecteren’ in de doelgroep. Dit gebeurde in de vorm van televisie-commercials, radiospots, advertenties in print media etc. Deze push-methode staat ook wel bekend als outbound marketing.

Met de komst van het internet en social media is het marketingvak echter ingrijpend veranderd.  De traditionele ‘outbound marketing’ strategie volstaat niet meer: de klant is het beu om informatie te krijgen waar deze niet om gevraagd heeft en bovendien kan zij (met behulp van Google) zelf op zoek naar informatie. Voor bedrijven betekende dit dat zij hun strategie moesten aanpassen: zij zoeken niet, maar worden juist gevonden door de klant. Er is dus sprake van een pull-strategie, waarbij social media, SEO en blogs de meest gehanteerde middelen zijn.
 

Inbound Outbound Marketing               

Inbound marketing: de ongepolijste diamant van de ICT

De strategie van de klant is veranderd, en dat heeft tot gevolg dat ook bedrijven van strategie moeten veranderen. Maar is dat in de ICT branche ook gebeurd? De volgende statistieken kwamen naar voren:

Inbound marketing: 

  • 50% van de respondenten geeft aan dat hun inbound marketing budget het afgelopen jaar is toegenomen
  • Een verandering in het managementbeleid is de voornaamste reden om het inbound marketing budget te wijzigen
  • LinkedIn wordt gezien als het belangrijkste inbound communicatiemiddel
  • Beurzen worden gezien als het belangrijkste outbound communicatiemiddel
  • Verwacht wordt dat Twitter, blogs en Google Adwords aankomend jaar een belangrijkere plaats in gaan nemen ten opzichte van 2012
     

‘Iemand die nu nog zegt: ‘Ik doe niets op het gebied van online marketing’, die heeft het niet begrepen.’ Boudewijn van Achter, mede-eigenaar LRM Group Veenendaal
 

belang mediakanalen huidig marketingbeleid            

Social Media:

  • 80% van de respondenten geeft aan dat zijn of haar organisatie gebruik maakt van social media. Bijna alle deelnemers in de interviews geven echter aan dat de inzet van social media een professionaliseringsslag nodig heeft
  • LinkedIn wordt als het meest nuttige sociale netwerk beschouwd. Twitter staat op een tweede plaats. Youtube staat op nummer 3, wat maakt dat Facebook het met de vierde plaats moet doen.
  • 89% van de bedrijven geeft aan dat het verspreiden van informatie over producten/ diensten van de organisatie het hoofdmotief is om social media in te zetten.
  • Slechts 51% van de deelnemers geeft aan social media te gebruiken om de dialoog aan te gaan met de klant
  • Facebook wordt in de Business-to-Business branche minder belangrijk wordt gevonden als in de Business-to-Consumer branche
     

  'Allereerst moet je als ICT-bedrijf ervoor zorgen dat je goed werk aflevert en dat je klanten aantrekt door middel van mond-tot-mondreclame. Toch is social  media wel een extra middel, die we ook echt nodig hebben.' 
Caroline Kennepohl, accountmanager CTS IT Ede 
 

 stellingen ik gebruik social media voor

Bloggen:

  • 32% van de bedrijven geeft aan een zakelijke blog te publiceren
  • 70% van de ICT ondernemingen die blogs publiceren, plaats één maal per maand een nieuwe blog.
     

‘Een blog moet een cadeautje zijn, want anders ga ik het niet lezen’
Lubbert van de Heuvel, Partner Xperit Solutions Barneveld
 

Leadgeneratie

  • De bedrijfswebsite is het meest gebruikte kanaal om leads te genereren. Hierna volgen social media en zoekmachine marketing (SEO)
  • Blogs zijn nog altijd laag gewaardeerd als het gaat om leadgeneratie
  • Beurzen worden als het meest effectief beschouwd als het gaat om het genereren van leads. Dit geldt vooral voor de grotere bedrijven. LinkedIn en SEO staan respectievelijk op de tweede en derde plaats.
  • Uit de interviews blijkt dat veel ICT bedrijven leads verwerven via mond-tot-mond reclame
     

'Uiteindelijk draait het er bij marketing om dat  je met het juiste verhaal bestaande en nieuwe  klanten weet te binden aan jouw organisatie.’
Joop de Jong, directeur Mprise Veenendaal
 

marketingkanalen leadgeneratie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Wat kunnen we hiervan leren?

Bovenstaande feiten en cijfers geven aan dat de eerste stap al gezet is: bedrijven in de ICT sector beginnen steeds meer de potentie van inbound marketing te zien

Opvallend is echter dat, met uitzondering van de bedrijfswebsite, geen enkel marketingmiddel met een hoge frequentie wordt ingezet. Daarnaast kunnen er ook vraagtekens gezet worden bij de motieven van bedrijven om social media in te zetten. 89% van de bedrijven geeft aan dat het verspreiden van informatie over producten/ diensten van de organisatie het hoofdmotief is om social media in te zetten. Slechts 51% geeft aan social media te gebruiken om de dialoog aan te gaan, terwijl de dialoog eigenlijk de harde kern van social media vormt. Een gemiste kans voor ICT-bedrijven, omdat interactie de betrokkenheid en het vertrouwen van de klant verhoogt. Bovendien kan het u relevante feedback opleveren om uw diensten en/of producten te verbeteren.

Verrassend is bovendien dat slechts 32% van de ondernemingen aangeeft een zakelijke blog te hebben, waarvan het grootste deel slechts 1 keer per maand een nieuwe blog publiceert. Voor een significante groei van leadgeneratie is echter het essentieel om dit aantal te verhogen (zie ook deze infographic).

Kortom: bedrijven kunnen absoluut de vruchten plukken van inbound marketing, maar daarvoor is een goed doordachte strategie noodzakelijk. 


 

Event: ICT Next Marketing 2013

Naar aanleiding van het onderzoek organiseert ICT Valley op 28 maart 2013 de eerste editie van het ICT event Next Marketing 2013. Op dit inspirerende congres zullen diverse thought leaders de meest actuele online marketing topics bespreken.

U leert:

  • Hoe u met social media uw CRM kunt optimaliseren
  • Hoe u mobile marketing succesvol in kunt zetten
  • Hoe u met minimaal budget maximale leadgeneratie kunt bereiken
  • Hoe contentmarketing kan bijdragen aan uw SEO
  • Hoe social media een positief effect kunnen hebben op de mond tot-mond reclame

Waar?

Gemeentehuis Veenendaal

Wanneer?

28 maart 2012 van 09:30 – 16:30

Wat kost het?

Deelname aan het evenement is gratis. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn slechts 150 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!
 

Mis het niet! Meld u nu gratis aan!

Bent u benieuwd naar het uitgebreide rapport? Download dan nu het volledige ICT Valley onderzoek gratis!



 

Share this post: