‘Content marketing een investering? De kennis heb je al, je hoeft het alleen nog maar te delen.’ [interview]

Jan Willem Alphenaar NM13

Niets lijkt marketing rockster Jan Willem Alphenaar te kunnen stoppen. Met slechts een paar uurtjes slaap per nacht en Nespresso als brandstof behaalt hij het ene na het andere succes. Deze 43-jarige nerd (althans, zo noemt hij zichzelf) is al vanaf zijn 11e verslaafd aan computers. Na jarenlang in de IT werkzaam te zijn geweest is hij uiteindelijk in de social business gerold. Met resultaat, overigens. Als ultieme kennisdeler heeft hij inmiddels al meer dan 200 keer gesproken voor meer dan 10.000 mensen. Daarnaast is hij een vaste blogger voor o.a. MarketingFacts en PowerPR en heeft hij diverse boeken op zijn naam staan. Ook opNext Marketing 2013 zal Jan Willem zijn kennis delen! In een interview vertelt hij over content marketing, personal branding en zichzelf. 

Jan Willem, hoe ben je als IT’er nu eigenlijk in de social business terecht gekomen?
Ik ben computerverslaafde. Altijd al geweest en dat zal ik ook altijd zijn. Na mijn opleiding Informatica- en informatiekunde ben ik werkzaam geweest als IT-consultant en programmeur. Uiteindelijk heb ik besloten om voor mezelf te beginnen. Ik heb toen mijn eigen mediaproductiebedrijf opgestart. Helaas, die is failliet gegaan in 2003 en toen ben ik weer teruggerold in de IT. Als loonslaaf, zeg maar. Na een aanbod van een PR-bureau ben ik uiteindelijk in de communicatiebranche terecht gekomen, en vanaf 2009 ben ik wederom voor mezelf begonnen om mij volledig te gaan richten op online- en social business. Als kennisdeler spreek ik over alle digitale en online ontwikkelingen, dat is mijn passie. En het mooiste van alles is: ik doe het voor mezelf, wanneer ik het wel, waar ik het wil, en hoe ik het wil. Beter kan niet, toch?

Het is niet bepaald een veel voorkomende carrièreswitch, van IT naar communicatie en marketing…
Ik heb altijd in de ICT gewerkt, en dat is een wereld vol met mannen. Daar staat een andere wereld tegenover, namelijk die van de communicatie en PR; die zit vol met vrouwen! Ik denk: weet je wat, ik maak die overstap! En dat is hartstikke leuk geweest, maar daar moet ik wel bij vermelden: het is een redelijk eenvoudig vak. Er zat geen uitdaging meer in. Vandaar dat ik uiteindelijk toch heb besloten om het over een andere boeg te gooien.

Je beschikt momenteel over een mooi penthouse kantoor, maar na je faillissement in 2003 was je echt álles kwijt. Toen je weer voor jezelf begon, had je geen vrees om weer failliet te gaan?
Nee, dat gebeurt me geen tweede keer, daar geloof ik heilig in.

Heb je een levensles uit deze hele ervaring kunnen halen?
Als je het niet leuk vindt, niet doen.

Op Next Marketing ga jij onder andere spreken over content marketing. Uit het ICT Valley Onderzoek blijkt dat slechts 32% van de ICT-bedrijven een zakelijke blog hanteert. Van dit percentage publiceert 70% maximaal eenmaal per maand een blog. Wat wil jij tegen de ICT-ondernemingen zeggen die de noodzaak van content marketing niet zien? 
Ik wil ICT-ondernemingen bewust maken van het feit dat ze kenniswerkers zijn.  Als ze een deel van die kennis inzetten om zichzelf te verkopen dan scoren ze eindeloos! De makkelijkste manier om jezelf te verkopen is immers door te laten zien wat je weet. Als je dit nou gedoseerd doet via social media en blogartikelen dan kun je enorm veel business binnenhalen en bovendien – zeker niet onbelangrijk – je kunt jezelf onderscheiden.

Hoe denk je dat er over 5 jaar tegen content marketing aangekeken wordt?
Dan is het de gewoonste zaak van de wereld. Content marketing is momenteel al trend nummer 1. Het is de makkelijkste, meest effectieve én goedkoopste manier van marketing. Als je ergens verstand van hebt en je schrijft erover dan gaan potentiële klanten je geloven, vertrouwen, en uiteindelijk zullen ze van je kopen.

Toch maakt de gemiddelde ICT-onderneming weinig tot geen gebruik van content marketing. denk je dat deze manier van marketing ook in deze sector de toekomst is?
Ik merk bij mijn ICT-klanten momenteel: ze wíllen wel heel graag, ze weten alleen nog niet zo goed hoe. Managers geven medewerkers wel veel ruimte om nieuwe dingen te leren, maar ze leren hen niet hoe ze deze kennis naar buiten moeten brengen. Zonde eigenlijk: er is immers al geïnvesteerd in kennis, dus waarom zou je deze niet delen? Het is puur een stukje bewustwording dat vaak nog ontbreekt in de ICT-sector.

Niet iedereen is een schrijftalent. Wat is jouw advies: toch maar beginnen met bloggen of extern iemand inhuren?
Je kan altijd iemand inhuren, maar uiteindelijk zou ik toch aanraden om zelf te schrijven.  Tuurlijk, niet iedereen kan even leuk schrijven. Schrijven is in het begin nu eenmaal heel lastig,  maar na een aantal keer krijg je er handigheid in, en dan gaat het vanzelf. Bovendien geven de complimenten vanuit de omgeving je een enorme kick. Waarschijnlijk ga je het dan nog leuk vinden ook.

Waarom is personal branding zo belangrijk?
Voor jou tien anderen, zeker nu in de ICT-sector. Er is een overschot aan aanbieders op de IT-markt. Dus als jij een bepaalde opdracht wil, dan zal je onderneming zich toch op de een of andere manier moeten onderscheiden. Het gaat puur om het accentueren van je goede kanten! Dat is ook precies wat ik ga behandelen in mijn workshop op Next Marketing 2013.

Wat is volgens jou de grootste social media fout die bedrijven maken?
Zenden, zenden, zenden; vooral veel zenden en weinig reageren. Veel bedrijven zien social media als een extra kanaal om hun boodschap uit te zenden, maar dat is niet de bedoeling. Je kunt nooit al je volgers terug volgen, maar neem in ieder geval de moeite om te reageren op het moment dat een klant op jouw boodschap reageert. Wel zo netjes, en wel zo slim.

Welk sociale medium moeten ICT-bedrijven in de gaten houden? Is er een medium die voor deze sector nog weleens heel belangrijk zou kunnen worden?
LinkedIn zit momenteel in een enorme groeifase. Niet alleen qua aantal leden, maar ook qua mogelijkheden. Ik verwacht dan ook dat dit medium een belangrijke rol blijft spelen voor B2B. Wel zitten er een aantal tools omheen die mensen vaak vergeten, zoals Slideshare. Dat is een van de belangrijkste content platformen van het moment. Deze kun je integreren in LinkedIn, net als Youtube en Prezi.

Veel ondernemingen hebben moeite met het meten van de ROI van content marketing. Hoe weet je nou als onderneming dat je op de goede weg bent?
Dat snap ik dus eigenlijk niet. Als je als bedrijf betaalt voor een reclameposter in een bushokje, wat is daar de ROI van? Of van een televisiereclame? Juist dat is het mooie van social media: je kunt alles meten! Alleen al van een link op Twitter kun je herleiden hoeveel offertes het heeft opgeleverd. Het enige verschil met de standaarddefinitie van ROI is dat je in het geval van social media meestal niet met geld investeert, maar voornamelijk met tijd. En hoeveel tijd investeer je nu eigenlijk? De kennis heb je al in je koppie zitten, je hoeft het alleen nog maar uit te schrijven.

En hoe zit dat met social media: persoonlijk reageren op je klanten, wat haal je daar uit?
Als je het wel doet investeer je in een levenslange klant. Of het ook daadwerkelijk een levenslange klant is dat weet je natuurlijk niet, maar je weet wel wat je verliest als je niet reageert…

Welk branding advies zou jij willen meegeven aan de bedrijven die zich willen onderscheiden van anderen?
Het mag duidelijk zijn dat je je als onderneming moet onderscheiden. De vraag is nu natuurlijk: wat is je onderscheidende kracht? De beste manier om dit te achterhalen is door het je personeel te vragen: waarom werken zij bij jouw bedrijf? Vervolgens vraag je hetzelfde aan je trouwe klanten: waarom zijn ze al jaren jouw klant? Als je deze gegevens eenmaal heb gefilterd en in kaart heb gebracht moet je dat gaan benutten: zorg dat je je onderscheidende krachten naar buiten brengt!

Tot slot: je hebt zowel de mindset van een marketeer als een ICT’er.  Welke marketing tip zou jij meegeven aan de ICT’er?
ICT’ers zijn slimme jongens met veel kennis. Die kennis is hét marketinginstrument en hét verkoopargument. Ik zou zeggen: doe er wat mee!

Jan Willem Alphenaar is een keynote speaker op Next Marketing 2013. Samen met andere experts zoals Kieran Flanagan (HubSpot) en Marcel Molenaar (LinkedIn) zal hij zijn kennis delen met ICT-ondernemingen over het optimaliseren van de online marketing strategie. Bent u nieuwsgierig geworden naar dit unieke ICT-Marketing congres? Kijk dan nu op www.ictvalley.nl/NM13 of meld u direct aan!

Meldt u hier direct aan voor NM13

Share this post: