Continuïteit in de IT is een kwestie van risicobeheersing

Deze blog is afkomstig van de weblog van BIT en is geschreven door door Joris Schoutenjoris

“Homitel is opgericht om IT-diensten te leveren aan The Alwaysbemobile Company, de grootste merkonafhankelijke internationale retailorganisatie op het gebied van banden, velgen en fullservice auto-onderhoud. Het bekendste merk van The Alwaysbemobile Company is Profile Tyrecenter, maar daarnaast hebben ze nog een reeks andere formules voor specifieke segmenten van particuliere en zakelijke klanten.

Homitel verzorgt voor franchisenemers van Profile Tyrecenter de hosting van hun website en van een complete ERP-omgeving op basis van Microsoft Dynamics AX. Die omgeving zorgt dat de afnemers ter plekke facturen, orders en werkplaatsopdrachten kunnen afdrukken. In de lokale vestigingen staat dus niets meer dan een pc en een printer; alle gegevensverwerking gebeurt in het datacenter. Logisch dus dat we aan de hostingomgeving en het netwerk hoge eisen stellen.

“De engineers van BIT zijn echt geïnteresseerd in waar ik als klant mee bezig ben. Als ik hun mening wil over een nieuw idee, kan ik altijd langskomen.”

Dat verklaart ook waarom we voor BIT gekozen hebben. Ik heb nogal wat datacenters meegemaakt die niet meer te bieden hadden dan een pand en een beveiliger. Je contactpersoon is dan een account manager die alles weet van verkoop en marges, maar niets van IT. Als je iets gedaan wilt hebben, moet je een schriftelijk verzoek indienen en duurt het weken. Bij BIT lopen dertig techneuten rond die allemaal verstand van zaken hebben en die, als het eens nodig is, ook snel kunnen schakelen. Ze zijn geïnteresseerd in waar je mee bezig bent. En als ik iets speciaals zoek, weten ze de bedrijven te noemen die die expertise hebben. Het omgekeerde gebeurt ook: als iemand ons vraagt naar een goede hosting provider, verwijzen we hem direct naar BIT.

Onze deskundigheid ligt vooral op het gebied van de infrastructuur. Wij bedenken IT-omgevingen, bouwen ze, richten ze in en beheren ze. In ons netwerkcentrum houden we op afstand de vele duizenden componenten in het oog van de systemen die we voor onze klanten beheren. We bewaken van hier uit dus ook de servers die bij BIT staan opgesteld. Het doel is dat we potentiële problemen kunnen signaleren en oplossen, voordat de klant er last van heeft. Een heel simpel voorbeeld: als je niet ziet dat de harde
schijf van een server volloopt, merk je het pas als een gebruiker belt omdat hij geen orders meer kan inboeken. Dan ben je dus te laat. Wij monitoren de schijfruimte en krijgen een signaal als die beneden de dertig procent vrij komt. Dan is er nog tijd genoeg om maatregelen te nemen.

homitelschermElk datacenter krijgt te maken met incidenten. Continuïteit in de IT is een kwestie van risicobeheersing; je kunt het risico extreem verkleinen maar je kunt nooit alles uitsluiten. Het mooie van BIT is dat ze altijd open kaart spelen. Er is op de vloer waar onze racks staan een keer een systeem van een andere klant uitgebrand, waardoor het blussysteem in werking trad. Dat kun je een probleem noemen, maar het betekent ook dat de noodmaatregelen werkten zoals de bedoeling was. Daarna kijken ze dan direct weer wat er te leren valt en hoe het beter kan. In dit geval bleek dat ze na de blussing het datacenter niet in mochten voordat dat door brandweerlieden met persluchtmaskers geïnspecteerd was. Omdat in de tussentijd de koeling niet aan kon, waren er systemen die zichzelf uitschakelden om oververhitting te voorkomen. Dat moest anders, vonden ze bij BIT. De volgende dag hadden twee medewerkers op basis van hun duikbrevet een licentie van de brandweer om zelf die inspectie uit te kunnen voeren en de koelinstallatie schakelt na vijf minuten weer automatisch in, als er een blusactie is geweest.”

 

WIE: Homitel b.v.
WAT: Homitel levert hoogwaardige ICT-diensten aan The Alwaysbemobile Company, het moederbedrijf van Profile Tyrecenter en andere retailformules op het terrein van onderhoud van personen- en bedrijfsauto’s. Homitel, een joint venture van The Alwaysbemobile Company en IT=it, ondersteunt meer dan 200 autoservicebedrijven in Nederland, België en Roemenië.

Share this post: