Kennisdelen is macht [gastblog Raoul van Heese]

Disclaimer

Kennisdelen is het nieuwe goud. Kennis delen is macht. Althans dat is wat verschillende inbound marketeers op hun preekstoel verkondigen. Aan iedereen die het maar horen wil. In een blog of voor vol publiek. Zo ook in Veenendaal, op het gemeentehuis, waar afgelopen donderdag 28 maart Next Marketing 2013 plaats vond. Verschillende (internationale) marketing evangelisten hadden zich in de raadszaal opgesteld om een hele bups ongelovigen te bekeren. Ik was er bij. Sterker nog, ik ben één van die evangelisten. Vandaar met enig zelfspot deze introductie en disclaimer.

Waardevol Next Marketing 2013

En nu zonder gekheid. Next Marketing 2013 was een aangenaam en waardevol congres. Want de controverse tussen gelovigen en ongelovigen, optimisten en sceptici is tevens de kracht van het congres. Met een goed gezelschap van 150 ICT ondernemers en managers kwam na enige aarzeling een interessante dialoog op gang. Keiran Flanagan had de ondankbare taak te openen. En alsof het zo had moeten zijn, was Murphy met hem mee gereisd uit Ierland en husselde wat met de slides. Na de oproep van Marcel Molenaar om vooral in het bedrijf met elkaar te linken, hadden we ook de eerste fittie op de Twitter wall te pakken. Kortom met wat reuring en vooral ook begrip kwamen de voorbeelden ‘hoe doe ik aan inbound marketing’ en ‘hoe deel ik winstgevend kennis’ vanzelf voorbij.

Bedrijfscommunity

Naast mijn eigen rol in de paneldiscussie, mocht ik in twee beurten het congres bezoekers meenemen in het thema bedrijfscommunities. Dankbaar voor de interesse (beide workshops werden goed bezocht) ontspon zich na de presentatie een interessante discussie tussen de aanwezigen. En zoals eerder op de dag al hoorbaar was, is het marketinggedreven delen van kennis geen vanzelfsprekendheid in de ICT branche. Daarbij speelt competitie in kennis niet alleen een rol tussen concurrerende bedrijven, een enkeling gaf aan dat ook intern de kaarten strak op de borst worden gehouden. Niet bepaald het uitgangspunt van een bedrijfscommunity waarin het kennis delen en samen werken een doel op zich is. Toch is iedereen er van overtuigd dat het delen van kennis je samen verder brengt echter de weg er naar toe is voor een aantal bedrijven een uitdaging.

‘Doe wat baas!’

In de workshops ‘Doe wat baas!’ wordt aan bedrijven een oproep gedaan vooral ook te beginnen met het opzetten van een community. De kracht van inbound (blog) marketing zit in je eigen medewerkers. Zet ze in de spotlights en maak ze trots en ze gaan vanzelf mooie verhalen delen. Of zoals Johan Cruijff het zegt: ‘Je moet schieten anders kunnen je niet scoren’.


 

Voor diegenen die de workshop hebben moeten missen, volgt hieronder in een paar kernzinnen de boodschap van de presentatie en discussies:

- Community staat ook bekend als intern sociale netwerk of sociaal intranet,
- Medewerkers creëren de behoefte vanuit hun privégebruik sociale media,
- Medewerkers worden gelukkig van kennis delen en gebruik sociale media,
- Er wordt veel geschreven en gesproken over de strategie, cultuur en ROI van een community,
- Echter weet, sociale media en communities zijn deels ook ‘oude wijn in nieuwe zakken’,
- Zoek en vind een partner met visie en vertrouwen, die je mee neemt op reis,
- Begin want strategie en uitvoering is een ‘ongoing proces’ en geen adviesrapport,
- Vertaling naar de business bepaalt of je start met een gesloten of open community,
Integreer je community met andere kern applicaties, waaronder je website en blog,
Geniet er van, stap voor stap en bouw vertrouwen op!

In de nazit van de presentatie zijn meer suggesties en tips uitgewisseld. Welke suggesties heb jij nog voor ons in petto?

Deze blog is geschreven door Raoul van Heese, WorkVoices. Wilt u meer weten over Bedrijfscommunities? Neem dan eens een kijkje op www.workvoices.com

Share this post: