Onderscheid oude en nieuwe media voorbij

Social media

Hoe lang gaan we nog onderscheid maken tussen oude en nieuwe media? In 2008 vonden we het nog bijzonder dat de toenmalige minister Verhagen een Twitteraccount had. En in datzelfde jaar maakte zijn collega Vogelaar kennis met de nieuwe journalistiek van GeenStijl. Peanuts, in vergelijking met wat er aan de overkant van de oceaan gebeurde rondom de eerste verkiezingscampagne van Barack Obama. In 2009 kregen we alvast een kleine preview van de latere protesten in de Arabische wereld. Via internet werd opgeroepen tot een wereldwijde No Berlusconi day. In Nederland sprak koningin Beatrix over eenzaamheid in relatie tot social media. Nog een jaar later, maakten we kennis met het fenomeen Wikileaks.

Vandaag de dag is er bijna geen nieuwsfeit meer, waar social media geen rol in speelt. Denk maar eens het huidige afluisterschandaal. Onderscheid tussen oude en nieuwe media is niet meer te maken. Als je nu aan een gemiddelde Nederlander vraagt wat nieuwe media zijn, kijkt hij je misschien vreemd aan. Ja Facebook, Pinterest, Instagram, maar de verzamelnaam boeit eigenlijk niet meer. Organisaties die al wat verder zijn hebben het ook niet meer over social media, maar over contentmarketing en engagement als ze het hebben over hun marketingstrategie. Hoe lang praat u nog over nieuwe media?

Ruud Poels slaat bruggen tussen (ICT-)organisaties en de media door een combinatie van communicatie, reclame, marketing en journalistieke technieken te gebruiken. Deze zomermaanden schrijft hij een blog op ICT-Valley. linkedin.com/in/ruudpoels/

Share this post: