Een leuke website trekt de aandacht en houdt bezoekers langer vast. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd zo uit te pakken als we voor ogen hebben. Leuk is natuurlijk een subjectief gegeven, maar feit is dat websitebezoekers met één muisklik komen en vrij snel weer gaan wanneer de website niet aanspreekt. Hoe voorkom je dit?
Een gebruiksvriendelijke website is zo ingericht en opgemaakt dat de bezoeker heel eenvoudig en op een prettige manier de informatie kan vinden waarnaar hij op zoek is. Een website is daarmee een drie-eenheid tussen content, design en techniek. Dat lijkt voor de hand liggend, maar toch gaat het regelmatig fout. De website is vervolgens het toneel van een ware exodus aan vertrekkende bezoekers. Tijd om dat te voorkomen!
Waar gaat het mis? Onderstaand een aantal oorzaken waardoor bezoekers weggaan en wegblijven van een website.
1. Onduidelijke navigatie
Het lijkt zo simpel, maar toch een veelgemaakte fout: navigatie. Een duidelijke navigatie is logisch en begrijpelijk voor de bezoeker. Zelf wil je toch ook in een mum van tijd vinden wat je zoekt? De bezoeker dus ook. Plaats daarom elementen op een vaste plaats. Hiermee geef je bezoekers overzicht en zorg je ervoor dat zij weten waar ze zich op de site bevinden en waar ze naartoe kunnen.
2. Slechte indeling van de content
Een veel voorkomende fout is een slechte indeling van de content. Dit zorgt er voor dat de website moeilijk te vinden is; SEO is en blijft belangrijk. Maar nog belangrijker is de informatie op de site zelf. Als deze moeilijk te vinden is, haakt de bezoeker snel af en gaat elders op zoek. Concurrenten zijn er altijd. Maak een website daarom overzichtelijk zodat de content goed te vinden is. Zorg voor overzicht door bijvoorbeeld categorieën en koppen te gebruiken. Bezoekers kunnen dan makkelijker navigeren op je website.
3. Opdringerig gebruik van audio en video
Een website openen en meteen automatisch worden geconfronteerd met een film of audiofragment ter grootte van de helft van de site, is geen lekker begin. Hoe leuk een filmpje of geluidsfragment ook is. Laat de bezoekers altijd zelf de keuze maken of zij video- en audiobestanden op je site willen bekijken of beluisteren.
4. Verplichte registratie
In het kader van de cookiewet wordt iedere websitebezoeker tegenwoordig getrakteerd op een vervelende pop-up die vraagt om toestemming voor het plaatsen van cookies. Daar is niet aan te ontkomen, helaas, maar het is wel een duidelijk signaal: vermijd voor zover mogelijk obstakels tussen jou en de bezoekers. Geef, wanneer een registratie toch noodzakelijk is, een voorproefje van wat hen te wachten staat. Bijvoorbeeld een preview of demo.
5. Saaie content en vormgeving
Niemand houdt van gortdroog. Saai. Lelijk of onoverzichtelijk en kleurloos. Kortom, een goede vormgeving is essentieel voor een prettig ogende website. Een goede vormgeving geeft overzicht en zorgt dat de inhoud zo goed mogelijk in beeld wordt gebracht. In het verlengde hiervan geldt dit ook voor de content: zonder prikkelende teksten, kopjes of intro’s zijn bezoekers zo weer vertrokken.
6. Slechte leesbaarheid
Ook in het kader van vormgeving: de leesbaarheid van de website. Wil je dat iemand zowat met de neus tegen het scherm geplakt zit, of kan iemand lekker achterover leunen en toch de letters lezen? En moet het allemaal wat strak ogen of mag het in letters vol tierlantijntjes worden geschreven? En welke kleur moet de tekst zijn? Alleen maar zwart is dodelijk saai, teveel kleur is overdonderend. Kortom, een goede keuze van lettertype en kleur is van groot belang. Een goede vormgever kan hierbij helpen.
7. Gebrek aan vernieuwing
Een website ontwerpen en in leven roepen, maar er vervolgens nooit een update of refresh aan geven… dat kan echt niet. Een website is namelijk nooit af. Eenmaal de balans gevonden tussen interactiviteit, vormgeving en content is de volgende stap om ervoor te zorgen dat bezoekers regelmatig terugkeren naar je website. Door regelmatig nieuwe content te publiceren, zorg je er niet alleen voor dat bezoekers terugkomen, maar ook dat je een goede positie in de zoekmachineresultaten krijgt.
Deze blog is afkomstig van ContentXperience.
Gerelateerde blogs
Word lid van
ICT Valley
Door lid te worden kunt u een actieve bijdrage aan de groei en ontwikkeling van ICT binnen de Regio Foodvalley. Daarnaast kunt u deelnemen aan projecten of interessante events.
Schrijf je in