ICT Campus: Creativiteit stimuleren

Vorige week kon u het eerste deel lezen van het interview met Sjoerd C. Hania. Vandaag gaan we verder.

Sjoerd kwam in aanraking met vele mensen en netwerken. Met hen overlegde hij dat het beter is om eerst de invulling van een gebouw te bespreken en daarna pas het bouwen te starten. Toen heeft hij contact gezocht met de eigenaren van die panden. Nu is een kleine groep ondernemende Veenendalers onder de Naam B6-Company met AM/BAM en Bouwfonds/Rabobank en gemeente in gesprek om vanuit gebruik-denken invulling te krijgen voor o.a. Tricotage, de Stempel etc. Met, ook een Veenendaler, Evert-Jan van Hasselt van Dolfijn advies en studenten van universiteiten en hogescholen, zijn er nu bijeenkomsten georganiseerd. Evert-Jan en Sjoerd zijn de mede grondleggers van het ZZP-Valley netwerk.


Onderwijs
Voor de invulling van gebouwen ziet Sjoerd ook een mooi doel, met hoogste prioriteit, voor onderwijs. ‘Wat nog veel interessanter is, zijn de ontwikkelingen op het gebied van onderwijs. Het ouderwetse beeld is dat je naar school gaat en je doet wat de juf of meester jou zegt. Eigenlijk leer je daarmee alleen maar wat er in het verleden al gebeurd is. Innovatie is een gevolg van creativiteit. Maar creativiteit wordt bij jonge kinderen al vroeg in de kiem gesmoord.’ Om die creativiteit te stimuleren moet je volgens Sjoerd juist het tegenovergestelde doen.

‘Creativiteit wordt bij jonge kinderen al vroeg in de kiem gesmoord.’

Momenteel gebeurt dat ook steeds meer. Er ontstaan steeds meer stromingen van onderwijs waar eigenlijk omgekeerd onderwijs wordt gegeven en creativiteit veel meer wordt gestimuleerd en gemotiveerd. Die scholen zijn voornamelijk gericht op talentontwikkeling. De activiteiten van Operation Education zijn daar een mooi voorbeeld van. Deskundigen van dat netwerk komen regelmatig naar Veenendaal om plannen te maken.


Volgende week deel 3 van het interview.

Share this post: