Succesvol ICT ontwikkelen over de grens.

Richtlijnen voor nearshore ontwikkeling. (1/5) 


Deze blog is geschreven door Edwin Zuijdendorp, Directeur Global IT support Ukraine (www.gisua.com), Global IT support Ukraine is al 12 jaar NearShore leverancier vanuit de Oekraïne en voorziet Nederlandse bedrijven van hoogwaardige ontwikkelteams.

Niet alleen in Nederland, maar op veel meer plaatsen in de wereld zitten interessante ICT professionals. Deze experts kunnen Nederlandse bedrijven aanvullen op kennisgebieden waarvoor in Nederland minder specialisten te vinden zijn of waarvoor de kosten van Nederlandse ICT professionals te hoog zijn.

Zelf werk ik al meer dan 10 jaar samen met ICT professionals uit de westelijke kant van Oekraïne. De kennis, kwaliteit en werkmentaliteit zijn uitstekend, terwijl de kosten lager zijn dan in Nederland.

Deze voordelen komen alleen tot hun recht als
1) het team van ICT professionals de juiste aansturing op afstand krijgt
2) de documentatie goed wordt opgebouwd
3) men elkaar begrijpt.

In een vijfdelige blogreeks vertel ik u alles over het succesvol implementeren van ICT over de grens.
In deze eerste blog leert u hoe u “efficiënter kunt werken met minder documentatie”.

Met minder documentatie meer productie!

Het werken met gedetailleerde documentatie heeft als voordeel dat de programmeur een scherp kader heeft waarin hij moet werken.
Zeer gedetailleerde documentatie kent echter ook nadelen:
Wat kan het gevolg zijn van te veel detaillering vooraf?
  • Hogere kosten: een zeer uitgebreide documentatie wordt samengesteld door relatief dure Nederlandse krachten;
  • Knowledge gap door uitgebreide voorbereiding: in Nederland is men lang bezig met kennisopbouw en het schrijven van documentatie. Na overdracht van het document ziet de programmeur het echter voor het eerst, waardoor de programmeur start vanuit een achterstand in informatie, de programmeur wordt te weinig meegenomen in dit deel van de voorbereiding;
  • Statische ontwikkeling: vaak kan niet worden afgeweken van de gedetailleerde documentatie, o.a. door prijsafspraken. Dat leidt tot statische softwareontwikkeling;
  • Snelle veroudering: het risico bestaat dat de software bij oplevering alweer verouderd is;
  • Te weinig aansturing in het proces: de projectleider gaat ervan uit dat de documentatie voor zichzelf spreekt en is minder geneigd om mee te kijken.
 

ICT over de grens

 

 

 

 

 

Documentatie moet niet leidend zijn, maar ondersteunend. Zorg dat in de communicatie tussen projectleider, teamleider en de anderen de concepten duidelijk zijn. Wat moet de software doen? Welke resultaten moeten worden behaald? Wie gaat er mee werken? Wanneer bij de documentatie wordt gewerkt met beelden en met tekst in bullets, krijgt de ICT professional ruimte om mee te denken.

Zorg vooral dat concepten duidelijk zijn en blijf uniform. Deze uniformiteit is fijn voor de gebruiker en essentieel voor de programmeur. Bij uniformiteit liggen aanpak, processen en opmaak als vanzelf vast en kan de focus gelegd worden op processen en procedures. Besteed aandacht aan “user experience” die vorm gegeven wordt in use case scenarios. Maakt voornamelijk gebruik van voorbeelden en laat ruimte voor de programmeur om binnen de gestelde kaders eigen kennis toe te voegen.

Neem waar mogelijk ontwikkelaars mee in het voorbereidingsproces. Denk daarbij aan het vormgeven van schermen, het opzetten van de database en natuurlijk vroege deelname in teamoverleg. Betrokkenheid is een hoeksteen tot succes.

Share this post: