Het werven van IT’ers kan een lastige en tijdrovende klus zijn. IT’ers zijn schaars en vaak niet via traditionele kanalen te bereiken. Aantrekken van IT talent vereist een andere aanpak.
Enkel post & pray? Nee!
Veel werkgevers in de IT plaatsen een vacature op een vacaturesite en hopen vervolgens maar dat er goede reacties komen. Deze methode – ook wel post & pray genoemd – werkt voor veel werkgevers, maar kent minder succes voor het werven van IT personeel. In 2015 is er in Nederland een tekort van 8.600-16.000 IT’ers. Teveel kapers op de kust, te weinig aanbod en een groep die zich niet zo makkelijk laat verleiden.
Jobmarketing
Recruitmentcampagnebureau Adver-Online gebruikt een innovatieve en (kosten)efficiente manier om IT’ers te werven. Sinds 6 maanden ondersteunt Adver-Online met Jobmarketing campagnes. Kortweg houdt dit in dat ze met een ‘marketing blik’ kandidaten werven. Deze Jobmarketing campagnes zijn voor veel IT bedrijven succesvol gebleken, maar hoe komt het dat deze nieuwe techniek zo goed werkt?
Naald in een hooiberg
In plaats van een enkele vacature te plaatsen op een overvolle vacaturesite met duizenden vacatures, maakt Adver-Online een vacaturesite voor 1 vacature. De landingspagina – ook wel landingspage, bestemmingspagina of actiepagina - is een pagina waarop bezoekers ‘landen’ als gevolg van een online of offline campagne. Dit als gevolg van een click op een banner, nieuwsbrief, zoekmachine advertentie of via een speciale promotionele URL’s in geval van offline communicatie. Kortweg, één website voor één vacature.
Waarom zijn landingspagina’s zo succesvol?
Allereerst, Jobmarketing icm een landingspagina valt veel meer op. Het is nieuw. Het is anders. Je zit niet vast aan een standaard lay-out en je kan veel meer gebruik maken van visuals. De vrijheid in design maakt je vacature veel beeldender en aantrekkelijker. Iets wat bij vacaturesites niet of nauwelijks mogelijk is.
Ten tweede is er sprake van ultrahoge optimalisatie voor Google. De hele website is er namelijk gebouwd om die ene vacature te tonen. In plaats van dat je één website (lees: vacaturebank) optimaliseert voor duizenden vacatures doe je dat nu voor slechts één vacature. Het resultaat? Je vacature is veel beter vindbaar.
Als laatste reden zal een hoger percentage solliciteren op de vacature. Dit heeft alles te maken met optimalisatie op de pagina. De sollicitatiebutton is strategischer geplaatst en vele malen opvallender, het aantal in te vullen velden beperkter en de vacature is visueler en makkelijker te lezen.
Daarbij komt nog eens een keer dat je heel gericht traffic vanuit allerlei bronnen naar die pagina kan sturen. Bijvoorbeeld via SEA, SEO, Mailings, advertenties en Bannering. Je bent veel meer in control over wie jouw vacature bezoekt.
Zijn landingspagina' s de toekomst? Dat is lastig om te voorspellen, maar feit is dat het voor veel klanten van Adver-Online nu succesvol is. Een eigen site voor één vacature. Voor het ontwikkelen van een goede landingspagina houdt Adver-Online rekening met 10 vuistregels:
- De doelstelling van de campagne moet meetbaar zijn
- De pagina moet gekoppeld zijn aan de juiste website
- Zorg voor een goede eerste indruk
- De bezoeker moet zo min mogelijk worden afgeleid. Een bezoeker bepaalt in een fractie van een seconde of de pagina hoort bij de campagne waar hij door getriggerd werd. Zo niet, dan is hij vast en zeker weer weg.
- De landingspagina moet synchroon zijn met de werkelijke website
- Één prominente call-to-action . De hele pagina moet toewerken tot die ene prominente knop waarvoor je de pagina überhaupt gemaakt hebt – de sollicitatieknop of meer info button
- Kom je belofte na. Als je belooft te verwijzen naar een bepaalde actie, verwijs daar dan ook naar door. De landingspagina moet in lijn zijn met je beloften en campagne uiting.
- Kort en bondig. Gebruik korte, actief geschreven zinnen. Gebruik bullets voor opsommingen en maak gebruik van kopjes en afwijkende vormgeving voor teksten die moeten opvallen.
- Wek vertrouwen met de informatie op je landingspagina
- Blijf meten en verbeteren. Wij werken oa. met A/B testing om pagina’s constant te optimaliseren
Dit blog is geschreven door Lars Wetemans, van onze nieuwe partner Adver Online. Meer weten over deze samenwerking en hoe u als ICT Valley lid veel geld kan besparen op uw recruitment inspanningen? Lees hier meer!
Gerelateerde blogs
Word lid van
ICT Valley
Door lid te worden kunt u een actieve bijdrage aan de groei en ontwikkeling van ICT binnen de Regio Foodvalley. Daarnaast kunt u deelnemen aan projecten of interessante events.
Schrijf je in