Hoe ICT de consument gaat helpen bij het maken van de juiste keuze

Calorieën tellen, biologisch eten en superfoods proberen, maar de weegschaal geeft nog steeds een teleurstellend getal aan. En dan al de verhalen over mensen die zich fitter voelen door een leven zonder suiker, maar het werkt niet bij jou. Eerlijk is eerlijk. We zien inmiddels door de bomen het boniet meer. Zoveel voedingsguru’s en theorieën die vertellen wat dé manier is om gezond te leven en lekker in je vel te zitten. Wat heerlijk als dit verleden tijd zou zijn. Dat u advies krijgt dat past bij uw persoonlijke gezondheidssituatie en u helpt gezond te leven. Een illusie? Volgens Liesbeth Luiendijk, business development manager bij Food & Biobased Research, is dit dichterbij dan u denkt.
ICT in de foodindustrie helpt bij het maken van de juiste keuze.
Liesbeth is 11 november aanwezig op het event Sharing Innovation en zal daar vertellen over de impact van de digitalisering voor de consument in de Foodsector. In dit artikel leest u alvast waar Liesbeth het met u over gaat hebben.

ICT in de Foodsector. Logisch toch?

Dat de technologische ontwikkelingen bijna niet bij te houden zijn, is voor u geen verrassing. Veel sectoren zijn al totaal veranderd. Denk hierbij aan de reisbranche of de bancaire wereld. Ook in de Foodsector zijn de veranderingen niet meer tegen te houden. De generatie van nu is immers opgegroeid met een smartphone en altijd online. Bovendien worden smart devices goedkoper en biedt de beschikbaarheid hiervan kansen.

Persoonsgebonden aanbod
Kijk bijvoorbeeld naar de financiële sector met de apps voor internetbankieren of de boekenwinkels die volledig verschuiven naar online boekenwinkels. In de Foodsector zie je al steeds meer veranderen. Online e-tailers als Picnic en HelloFresh betreden de markt en apps die de consument ondersteunen bij het maken van de juiste voedingsmiddelenkeuzes verschijnen.

De rode draad in al deze ontwikkelingen is het gepersonaliseerde aanbod. Door slim gebruik te maken van data kunnen al deze sectoren de consument bedienen met een passend aanbod. In de Foodsector zijn al wel veranderingen te zien, maar dit kan nog veel beter. 

Hoe zou de Foodsector bijvoorbeeld aan kunnen haken bij de trend van gezond eten? Of beter gezegd, hoe kan ICT de Foodsector helpen om mensen gezonder te laten leven?

De gezonde consument in 2025

Liesbeth vertelt dat er al veel gebeurt op het gebied van het monitoren van jezelf. Zo kun je met smart devices gezondheidsmetingen doen. Denk bijvoorbeeld aan het meten van je hartslag of de hoeveelheid calorieën die je verbrand hebt na het sporten. Het monitoren van je voedingsinname is een volgende stap. Op dit moment is dit nog niet eenvoudig mogelijk. De verwachting is dat de technologische ontwikkelingen ook hier verder gaan en dat monitoring van voedingsinname en dit vertalen naar een gepersonaliseerd voedingsadvies in de toekomst mogelijk wordt.

Een Back tot the Future scenario? Wie weet! Stel je voor dat je een chip hebt ingebouwd die meet hoe jouw lichaam op bepaalde dingen reageert of wat jouw lichaam op een bepaald moment nodig heeft. Hoe handig zou het zijn om een recept door te krijgen met de juiste voedingsmiddelen voor die dag? Die ook nog eens rekening houdt met jouw persoonlijke situatie en voorkeuren. Denk hierbij aan allergieren, smaakvoorkeuren en gezinssituatie. En dat op basis van je laatste metingen automatisch je boodschappenlijst wordt aangepast?

Wat is het nut van onderzoek naar de impact van digitalisering in de Foodsector?

Voorlichting gericht op alle consumenten is niet effectief gebleken om de levensstijl van individuen tveranderen. Er ligt daarom een uitdaging om voorlichting en ondersteuning bij een gezonde levensstijl te richten op het individu. Doordat voedingsinname snel en goed gemeten kan worden en gecombineerd kan worden met gezondheidsmetingen, kan de consument op basis daarvan een gepersonaliseerd advies krijgen. De snelle en objectieve feedback op hun acties die mogelijk wordt door nieuwe technologieën zorgt ervoor dat mensen hun gezonde gedrag ook willen en kunnen volhouden.

Wilt u hier graag meer over weten? Meld u dan nu aan voor het evenement op 11 november! Graag in gesprek met Liesbeth? Vul dan het formulier op deze pagina in.
Meld mij nu aan Graag spreek ik Liesbeth Luiendijk

Share this post: