U wilt groeien in personeel, maar loopt tegen een krappe arbeidsmarkt aan. De huidige arbeidsmarktsituatie heeft grote invloed op het werven van personeel. Voor veel bedrijven is het daardoor lastig om sollicitaties binnen te krijgen, laat staan de juiste medewerker te vinden. Employer branding kan u helpen om wél het juiste personeel aan te trekken.
Waarom employer branding juist nu belangrijk is
U heeft het zich vast wel eens afgevraagd: hoe komt het toch dat bedrijf X bij elke openstaande vacature een volle inbox met sollicitaties heeft, terwijl bedrijf Y amper keuze heeft uit sollicitanten? Misschien bent u in dit geval bedrijf Y. Het zou goed kunnen. Door de krappe arbeidsmarkt en vergrijzing hebben veel organisaties moeite met het vinden van goed personeel. Er ontstaan zelfs zogeheten krapte-beroepen. Dit zijn beroepen met relatief veel moeilijk vervulbare vacatures per sector. Ook de ICT-sector staat op het lijstje met krapteberoepen: het vinden van software- en applicatieontwikkelaars, security-specialisten en business-datamanagers is geen eenvoudige opgave. ‘Werkgevers zullen steeds vaker creatieve oplossingen moeten bedenken om nog aan personeel te komen’, aldus Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie van het UWV.
Dat is waar employer branding om de hoek komt kijken. Employer branding is de reputatie van uw bedrijf als werkgever. Het is van groot belang om hier als werkgever mee aan de slag te gaan, met als doel goed personeel aan te trekken, maar ook betrokkenheid te creëren onder uw huidige personeel en te laten zien dat uw bedrijf aantrekkelijk is om voor te werken. Er zijn dus twee doelgroepen te onderscheiden als het gaat om employer branding: uw huidige werknemers en uw toekomstige werknemers.
Dit zijn de voordelen van employer branding
Aan de slag gaan met employer branding is nodig. En als u hier actief tijd en aandacht aan besteedt, zal het u grote voordelen opleveren:
1. Werknemers willen werken voor een bedrijf met een goede reputatie
Als uw huidige werknemers tevreden werknemers zijn, zullen ze daar niet over zwijgen. Nee, tijdens elke verjaardag blazen deze werknemers de loftrompet over hun baan, als echte ambassadeurs. Dit trekt potentiële nieuwe werknemers aan. 50% van de werknemers zegt namelijk niet te willen werken voor een organisatie met een slechte reputatie, zelfs niet als ze hiervoor een hoger salaris zouden ontvangen. Als u bekend staat als goed werkgever, heeft u dus keuze uit meer kandidaten dan wanneer u niet goed bekend staat. Dan kan het maar zo zijn, dat u bent zoals bedrijf X uit het begin van deze blog. U kunt dan sneller nieuwe medewerkers werven, waardoor u uw klanten een doorlopend goede dienstverlening kunt garanderen.
2. Lagere loonkosten
Dit brengt ons gelijk bij het tweede voordeel van employer branding. 50% van de werknemers wil dus niet werken voor een organisatie met een slechte reputatie, zelfs niet als ze hiervoor een hoger salaris zouden ontvangen. Organisaties met een slechte reputatie hebben niet alleen moeite met het krijgen van nieuw personeel, ook het behouden van het huidige personeel is een uitdaging. Om de vervelende werkomgeving te compenseren en de werknemers toch bij het bedrijf te houden, wordt vaak een hoger salaris geboden. Bedrijven met een slechte reputatie betalen dan ook gemiddeld 10% meer salariskosten per werknemer dan bedrijven met een goede reputatie.
3. Goede resultaten
Als u actief bezig bent met uw employer branding intern en extern, zal dat invloed hebben op de werksfeer. Uw werknemers zijn letterlijk en figuurlijk het hart van de onderneming. Als u goed voor hen zorgt, zal dat positief effect hebben op de resultaten. Denk aan een goede werksfeer, mensen die goed in hun vel zitten en betere resultaten.
Let op: u hoeft naar buiten toe geen mooier verhaal te laten zien dan de werkelijkheid. Overal mankeert er wel iets, en als u aan de buitenkant alleen maar laat zien dat u fantastisch bent, komt dat niet geloofwaardig over. Het is oké om ook de mindere kanten van uw organisatie te benoemen.
4. Loyale klanten
Laatst hoorde ik een uitspraak waar ik zeker in geloof: elk bedrijf krijgt de klanten die hij verdient. Ik ben er van overtuigd dat er waarheid schuilt in deze uitspraak. Denkt u maar eens in: uw werknemers lopen de kantjes er vanaf als het gaat om klantwerk. Elke vraag van de klant is er eigenlijk één teveel, en dat laten ze merken ook. Zou uw klant tevreden zijn, en prettig om mee samen te werken? Dat lijkt me niet. Wat een verschil als u de situatie omdraait. Denkt u maar eens in: u bent actief gaan werken aan employer branding, zowel intern als extern. Uw medewerkers zijn gemotiveerd en tevreden. Zij stellen de klant centraal, en werken graag hard. Hoe zullen klanten daarop reageren? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat uw klanten net zo tevreden zullen zijn als uw medewerkers. Ze voelen zich gehoord en gewaardeerd, en zullen loyaal naar u zijn. Dat is prettig samenwerken!
5. Minder personeelsverloop
Als u effectief aandacht besteedt aan employer branding, willen potentiële werknemers dus graag voor u werken, en zijn uw werknemers met plezier en tevredenheid aan het werk. De bestaande talenten binnen uw organisatie ervaren geen reden om eens verder te gaan kijken naar een andere baan. Waarom zouden ze als de werksfeer fijn is, het werk inhoudelijk op niveau is, als het goed gaat met de organisatie en als ze tevreden zijn met hun salaris? U zult dus merken dat het verloop onder uw personeel steeds minder wordt. Er vervliegt zo weinig kennis, uw werknemers nemen geen klanten mee naar een concurrent, en u bent minder tijd kwijt aan het inwerken van mensen.
Gezien de noodzaak en de voordelen die employer branding u opleveren, is het goed om hier mee aan de slag te gaan. Wilt u weten hoe u aan de slag kunt met employer branding? Daar vertel ik u graag meer over in ons volgende blog!
Gerelateerde blogs
Word lid van
ICT Valley
Door lid te worden kunt u een actieve bijdrage aan de groei en ontwikkeling van ICT binnen de Regio Foodvalley. Daarnaast kunt u deelnemen aan projecten of interessante events.
Schrijf je in