We kunnen denk ik rustig stellen dat ieder mens van nature wel een beetje eigenwijs is. Allemaal denken we het weleens beter te weten en trekken we ons eigen plan. Als het echter op het gebruik van internet aankomt, gooien we ons gezond verstand regelmatig overboord. Internet is een essentieel onderdeel van ons leven geworden en dankbaar maken we gebruik van alle mogelijkheden die het ons biedt. We Googlen, Facebooken, bankieren, werken en shoppen wat af online. Fantastisch natuurlijk, maar realiseren we ons ook voldoende wat dit betekent voor onze privacy en veiligheid?
In 2016 is BIT gestart met het onderzoek Internet Eigenwijs. Hierin onderzochten wij hoe werknemers internet gebruiken en hoe het gesteld is met het bewustzijn rondom internetveiligheid. Hieruit bleek dat er op dit gebied nog veel ruimte is voor verbetering. Zorgwekkend, want werknemers lopen hiermee niet alleen persoonlijk risico, maar nemen dit gebrek aan kennis en bewustzijn ook mee naar de werkvloer.
Dit jaar heeft Markteffect in opdracht van BIT opnieuw een groot onderzoek uitgezet onder 1.012 Nederlanders met een kantoorbaan. In dit onderzoek is nog dieper ingegaan op zaken als het omgaan met wachtwoorden, kennis van cybercrime, wet- en regelgeving en Internet of Things (IoT). Nu cybercrime het Nederlandse nieuws bijna dagelijks domineert, is het cruciaal dat kennis en bewustzijn rondom de risico’s toeneemt. Dit is een taak voor ons allemaal.
Uit onderzoek van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid is gebleken dat de Nederlandse overheid, bedrijven en haar burgers nog altijd onvoldoende weerbaar zijn tegen digitale aanvallen. De missie die we vanuit BIT hebben, is het bijdragen aan een veilig, vrij en open internet met waarborging van privacy. Daarom besteden wij in dit onderzoeksrapport niet alleen aandacht aan de resultaten van het onderzoek, maar geven wij ook praktische tips en handvatten voor hoe het beter kan. Of moet. Want één ding is zeker, om vrij en open te kunnen internetten met waarborging van privacy, moeten we nu stappen zetten.
Lees hier het onderzoeksrapport