Afgelopen week was ik op bezoek bij de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Deny Smeets nam de tijd mij rond te leiden en uitleg te geven over de verschillende faculteiten. Erg leuk en boeiend. Op een prikbord zag ik flyers van een groot ICT bedrijf in Veenendaal. Deny vertelde mij dat dit bedrijf alles uit de kast trekt om jonge mensen aan zich te binden. ICT-ers zijn gewild. Dat werd mij opnieuw duidelijk.
De luxe van informatica
Wat een luxe als je informatica studeert. Het idee dat mensen alles doen om jou te verleiden voor hun bedrijf te kiezen. In plaats van veelvuldig solliciteren en blij zijn dat je een baan kunt vinden, zitten informatica-studenten in de luxe dat ze kunnen kiezen. Zelf heb ik die luxe nooit gehad. Maar ja, had ik maar een vak moeten leren…..
Urgentie
In gesprekken met ICT bedrijven wordt mij de urgentie nog duidelijker: vinden van geschikt personeel is niet eenvoudig. Bedrijven kiezen niet voor het inhuren van bureaus. Die leveren niet de geschikte mensen en kosten veel geld. Bovendien kapen ze de talenten net zo makkelijk weer weg voor een nieuwe klant.
De kracht van samenwerken
Bedrijven gaan daarom zelf aan de slag. Ze halen van alles uit de kast om gekwalificeerde mensen binnen te halen. De een zet een bord op het dak van zijn bedrijf, de ander maakt een glossy magazine. Ik ben benieuwd of deze acties het gewenste resultaat opleveren. Mijn verwachting is dat slimme samenwerking tussen bedrijven binnen ICT Valley de aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers zal vergroten.
Verbinden
Voor mijzelf zie ik een rol van verbinden. Vragen van bedrijven matchen met de goede mensen. Mijn vraag is alleen hoe we zo slim mogelijk de zoektocht naar geschikte medewerkers kunnen organiseren. Ik zie twee lijnen. De eerste lijn is het ontwikkelen van samenwerking tussen ict bedrijven die vacatures hebben. Door samenwerking kan een netwerk groeien met een groot bereik. Als bedrijven binnen dat netwerk de vacatures durven delen, kunnen we veel mensen bereiken. Ik realiseer me goed dat ik dit makkelijker opschrijf dan realiseer. Maar ik geloof echt in samenwerking. Hopelijk vind ik bedrijven die bereid zijn te delen. Het zal echt leiden tot vermenigvuldiging. Het is de kern van netwerken.
Marketing
De tweede lijn is marketing. De regio aanprijzen als een gebied waar het plezierig is om te wonen en te werken. Een regio met interessante bedrijven. Een gebied met een eigen karakter en dito bedrijven. Een gebied waar ICT mensen het prima naar hun zin hebben. Ik besef dat we ver moeten zoeken om studenten te werven. Zeker als we op zoek moeten naar academisch opgeleide studenten. Die zitten in Twente, Eindhoven en Delft. Bekendheid met onze regio zal daar klein zijn. Daarom onderken ik het belang van marketing. Dit vraagt om een slimme aanpak en volhouden. Marketing is investeren. Lang volhouden levert uiteindelijk resultaat op.
ValleiBusiness Special: ICT Valley
Ondertussen benutten we beschikbare middelen. Plaats uw vacatures op de site van ictvalley.nl. Wij activeren de site door middel van social media. We maken de komende weken een special over ICT Valley die we kunnen gebruiken voor presentatie. Dit doen we in samenwerking met ValleiBusiness, dat de special verspreidt onder bedrijven in de hele FoodValley regio. In overleg met de uitgever kunnen we kijken of het mogelijk is de special mee te sturen met mailings in andere regio’s.
Gerelateerde blogs
Word lid van
ICT Valley
Door lid te worden kunt u een actieve bijdrage aan de groei en ontwikkeling van ICT binnen de Regio Foodvalley. Daarnaast kunt u deelnemen aan projecten of interessante events.
Schrijf je in