Programmeurs zijn in Nederland steeds moeilijker te vinden, dat blijkt ook uit recente rapporten van de Boston Consultancy Group. In het rapport is te lezen dat we in Nederland al in het jaar 2020 te maken zullen hebben met een tekort van zo’n 54.000 ICT’ers. Om ICT-projecten toch adequaat te kunnen uitvoeren kiezen steeds meer bedrijven ervoor om software-ontwikkeling uit te besteden. Het uitbesteden van werk naar het buitenland gebeurt veelal op basis van Outsourcing of Outstaffing.
Verschil tussen Outsourcing en Outstaffing?
Een outsourcing provider werkt meestal op projectbasis, wat betekent dat de opdrachtgever in de meeste gevallen het hele project van A tot Z aan de onderneming waar de werkzaamheden naar worden geoutsourced toevertrouwt. De opdrachtgever heeft daarbij meestal geen directe toegang tot het ontwikkelingsteam en de medewerkers die het project uitvoeren werken doorgaans aan verschillende projecten tegelijk.
Outstaffing is een vorm van dienstverband op afstand waarbij gebruik wordt gemaakt van een extern ingehuurde ontwikkelaar die deel uitmaakt van uw eigen team. Deze ontwikkelaar vervult taken voor uw bedrijf maar is officieel in dienst bij een ander bedrijf. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor de verloning, bonussen en apparatuur. U als klant bent verantwoordelijk voor de taken en opdrachten.
Interview: 'Outstaffing in de praktijk'
Bret van Putten van Dutch Internet Marketing heeft voor ICT Valley, Jeroen van der Velden (IT Manager bij BIQH) geïnterviewd over zijn ervaringen met outstaffing. Het doel van dit interview is om inzicht te geven in outstaffing in de praktijk. Glooni (outstaffing bureau) is lid van ICT Valley. BIQH is een onderdeel van ShareCompany.
Wat doet ShareCompany?
Jeroen van der Velden:
“ShareCompany is een verzameling van drie verschillende bedrijven: Atrea, BIQH en MediaMyne. Daarvoor heeft ShareCompany een deel van de activiteiten aan Glooni (Global IT Support) uitbesteed.
- Atrea (Workforce Management Systems) levert met haar systemen inzicht in (loon)kosten en maakt het plannen van resources eenvoudig. Toegangscontrole, tijd- en activiteitenregistratie wordt simpel met Atrea.
- BIQH (Financial Data Services) zorgt voor een vlotte verwerking van de enorme hoeveelheden data die binnen de financiële markten de systemen van banken, brokers en asset managers vrijwel dagelijks overspoelen.
- MediaMyne (Internal Communications Solutions) verbetert de interne communicatie en zorgt uiteindelijk voor een hogere betrokkenheid bij medewerkers. Belangrijk, want hogere betrokkenheid leidt tot lagere kosten en hogere opbrengsten.
Hoe zijn jullie bij Glooni (Global IT Support) terecht gekomen?
Wij hebben een ontwikkelteam in Lviv (Oekraïne) gehad. Maar in Lviv zagen wij dat de prijzen van ontwikkelaars ieder jaar stegen en dat de beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers afnam. Wij zijn daarom twee jaar geleden gaan kijken naar een nieuwe nearshoring partner. Ik heb toen verschillende partijen in diverse landen onderzocht. Eerst op een aantal basiscriteria en uiteindelijk zijn we in Chernivtsi uitgekomen. Daar zaten twee partijen die voor ons interessant waren. Een van die partijen was Glooni, nadat we beide partijen bezocht hadden en we met Edwin van Zuijdendorp in contact waren gekomen hebben we de keuze op Glooni laten vallen.
Outstaffen in Oekraïne was dus wel goed bevallen?
Los van het feit dat het in Lviv te kostbaar werd is het wel goed bevallen, de Oekraïense cultuur is een fijne cultuur om mee samen te werken. De kwaliteit van de ontwikkelaars is daarnaast goed en ook de afstand is ook nog wel te behappen (5 uur vliegen).
Wat was bij jullie de doorslaggevende factor om bij Glooni langs te gaan?
Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om in Oekraïne te blijven en specifiek dan ook Chernivtsi vanwege het kostenaspect. We hebben een aantal criteria die voor ons belangrijk zijn: facturatie in euro's in plaats van in dollars, een acceptabele vliegreis om mensen heen en weer te kunnen sturen en daardoor ook acceptabele kosten. Op dat moment waren Glooni en die andere partij daar heel aantrekkelijk in.
Waarom zijn jullie bij ShareCompany begonnen met Outstaffing?
Wij zijn daar naar gaan kijken omdat het in Nederland steeds moeilijker wordt om aan goede ontwikkelaars te komen. Als klein bedrijf is het voor ons lastig om geschikte ontwikkelaars te vinden. In Nederland wordt veel geïnvesteerd in IT, de vraag naar IT’ers is dus groot.. Ook bekende ondernemingen zoals Booking en Adyen hebben moeite om aan goed personeel te komen.
Waarschijnlijk concurreren jullie wel met de bancaire sector want developers kunnen ook bijvoorbeeld bij een ABN AMRO gaan werken
Precies, dus dat is een hele lastige markt om in te concurreren. Met outstaffing kunnen we dat wel, dan hebben we flexibiliteit en als we meer of minder projecten hebben kunnen we meer of minder ontwikkelaars inzetten.
Hebben jullie een land als India ook in overweging genomen?
De cultuur in India is natuurlijk wel heel anders. De mensen in Oekraïne zijn nog wel een beetje van de oude stempel. De baas is de baas. Maar als je een tijdje samen dingen onderneemt worden ze wel een stuk mondiger en komen ze ook met feedback. Dat zit wel veel meer in de Oekraïense cultuur dan in de Indiase cultuur. Wij vinden het belangrijk dat ontwikkelaars het ook gewoon durven te zeggen als wij een waardeloze oplossing hebben bedacht in plaats van het maar gewoon te bouwen. Je merkt echter wel dat ze hier, ook in Oekraïne, in het begin meer moeite mee hebben dan in Nederland.
Wat zijn in jouw ervaring de nadelen van outstaffing?
De nadelen zijn zeker in het begin dat de communicatie stroef verloopt. Wij in Nederland zijn opdrachtgevers maar wij hebben veel liever mensen die meedenken en mee sparren. Zeker in het begin moet je dat in Oost-Europese landen niet verwachten. Dus daar moet je rekening mee houden. Een tweede nadeel is dat ontwikkelaars van nature vaak niet erg creatief zijn maar in Oekraïne nemen ze de opdrachten soms wel heel letterlijk. Als jij bijvoorbeeld een gele knop wil dan krijg je een gele knop terwijl ieder mens had kunnen bedenken dat het geelgroen had moeten zijn. Dat zijn wel uitdagingen waar je mee te maken krijgt.
Wat moet volgens jou een bedrijf intern hebben om outstaffing bij hun bedrijf soepel te laten verlopen?
Wat wij doen is dat wij in Nederland zelf het specialisme hebben en de taken uitbesteden. Wij houden de database-ontwikkeling bijvoorbeeld bewust in Nederland. De zaken die goed visueel inzichtelijk zijn en goed te beschrijven zijn, bijvoorbeeld front-end werkzaamheden, dat soort taken besteden wij in Oekraïne uit. Daarbij is het wel heel belangrijk om constant met elkaar in contact te staan. Wij spreken onze collega’s in Oekraïne iedere dag. Het maakt ons niet meer uit of iemand in Nederland zit of in Oekraïne, iedereen staat nauw met elkaar in contact. Dat is echt wel een voorwaarde om van outstaffing een succes maken.
Wat voor technieken zetten jullie in om de communicatie zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Wat wij tegenwoordig wel als een voorwaarde zien en wat wij met ons vorig team niet voldoende deden: wij halen onze collega’s uit Oekraïne twee keer per jaar naar Nederland toe. Er gaan ook mensen van ons meerdere keren per jaar naar Oekraïne. Niet alleen ik zelf maar ook andere ontwikkelaars en product-designers. Daarnaast organiseren we ook teambuilding-uitjes met elkaar. We gaan dan met zowel het team hier in Amersfoort als het team in Oekraïne naar bijvoorbeeld Italië om de teamband te versterken.
Ik begreep dat jullie ook op zoek zijn naar goede programmeurs in Nederland?
Omdat wij bij ShareCompany als bedrijf flink aan het groeien zijn hebben wij ook in Nederland altijd veel vacatures open staan. Wij zijn constant op zoek naar talent en hebben altijd wel een stuk of 10-12 vacatures open staan. Werken bij ShareCompany? De openstaande vacatures kan je hier vinden.
Als jij één tip zou mogen geven aan bedrijven die outstaffing overwegen wat zou dan jouw gouden tip zijn?
Bouw echt een band op met je team en blijf investeren in je team. Niet verwachten dat als je je specificaties af hebt en je gooit het naar een willekeurige partij toe dat het dan direct naar wens opgeleverd zal worden. Je zult er echt in moeten investeren. Onze ervaring is dat als je in elkaar investeert, dat het salaris voor een ontwikkelaar niet meer de belangrijkste motivatie wordt maar gewoon het feit dat ze een band met je als bedrijf hebben. Je profiteert er van als mensen lang bij je blijven.
Benieuwd of Outstaffing iets is voor jullie onderneming?
Sinds kort vind je op ICT Valley de pagina ‘Outplacement’ (http://portaal.ictvalley.nl/outplacement), bomvol talent wat klaar staat om jullie te helpen en ondersteunen.
Meer weten over outstaffing of benieuwd wat Glooni voor jullie onderneming kan betekenen?
Neem dan contact op met de auteur van dit artikel: Bret van Putten (06-34690399 | bret.vanputten@dutchinternetmarketing.com).
Gerelateerde blogs
Word lid van
ICT Valley
Door lid te worden kunt u een actieve bijdrage aan de groei en ontwikkeling van ICT binnen de Regio Foodvalley. Daarnaast kunt u deelnemen aan projecten of interessante events.
Schrijf je in