Een nieuwe medewerker laat je niet (weg)lopen!

“Het wordt steeds lastiger voor werkgevers om goed personeel te werven” kopten de kranten een aantal weken geleden. In de ICT-sector is dit inmiddels een open deur. ICT-bedrijven kampen al enkele jaren met dit probleem en worden daardoor sterk belemmerd in de groei. Volgens het CBS zou een groei van 30% in diverse sectoren mogelijk zijn als men voldoende personeel zou hebben.

Kortom, ICT-professionals hebben het voor het uitkiezen en de verwachtingen m.b.t. de werkgever zijn hoog gespannen. Hoe wrang is het als een nieuwe medewerker na enkele weken besluit om alsnog een deur verder te gaan? En waarom? Omdat u als werkgever door de hoge werkdruk niet voldoende aandacht heeft kunnen besteden aan begeleiding en inwerken van de nieuwe medewerker?

Bedrijven doen daarom steeds meer moeite om nieuwe werknemers zich snel op hun gemak te laten voelen. Variërend van een lunch met de baas tot een vrijdagmiddagborrel of een jaarlijks bedrijfsuitje. De auto van de zaak, laptop en mobiel vormen immers allang geen bindmiddel meer!

Inmiddels is duidelijk: een goed 'onboardingsproces' waarbij nieuwe medewerkers het bedrijf goed leren kennen is steeds belangrijker om ze te behouden. En ja, daar horen ook zaken bij die je misschien wel tien keer per jaar opnieuw vertelt. Jaar in, jaar uit. En dat komt vaak niet gelegen. Projecten hebben deadlines en de juiste personen hebben even geen tijd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven met een formeel onboardingproces gemiddeld 92% van de medewerkers aan zich weet te binden t.o.v. 30% zonder formele onboarding!

Automatiseren van een deel van het onboardingproces door inzetten van digitale leeromgevingen maakt hier het verschil! De standaard zaken neemt de medewerker in eigen tijd en eigen tempo tot zich waardoor bij het inwerken de focus geheel op de medewerkerligt. Een persoonlijke benadering waardoor de medewerker zich welkom weet!

Hoe ziet het onboardingsproces er bij uw onderneming uit? Wordt het per situatie opnieuw bekeken? Bent u veel tijd kwijt aan standaard zaken?

Volgende keer: hoe je 9 van de 10 medewerkers aan boord houdt!

Share this post: