Hoe je 9 van 10 medewerkers aan boord houdt!

De medewerkers die nu de arbeidsmarkt opkomen, kijken op een andere manier naar werk. Werken moet vooral uitdagend zijn en niet afhankelijk van plaats en tijd. De medewerker wil in zijn sociale netwerk trots kunnen zijn op zijn werk en daarbij speelt de werkgever een kleinere rol tenzij het imago van deze werkgever garant staat voor uitdaging en prestige (bijv. Google, Apple, etc.). De uitdaging waar u als werkgever voor staat is om deze nieuwe collega’s op een slimme en efficiënte manier aan boord te krijgen zodat ze snel ingewerkt en productief kunnen zijn.

Maar hoe ziet een goede onboarding eruit?

Het spreekt vanzelf dat een aantal zaken ruim vóór de eerste werkdag geregeld moet zijn: toegangspas, werkplek, PC, accounts, etc. Niets is frustrerender dan op je eerste werkdag merken dat er allerlei zaken ad-hoc geregeld moet worden omdat men nog niet op jouw komst heeft gerekend.

In een formeel onboardingprogramma zijn een viertal elementen te onderscheiden, bekend als “de 4 C’s van onboarding”:

Compliance: Gaat over de administratieve procedures en al het papierwerk. Denk aan informatie over salarisbetalingen, pensioen, het boeken van uren, aanvragen van verlof en het verkrijgen van een email account of login informatie.

Clarification: Dit gaat over de verwachtingen over en weer t.a.v. verantwoordelijkheden en doelstellingen van zowel de nieuwe medewerker als de manager (en het team).

Culture: Hier hebben we het over de uitgesproken en niet uitgesproken regels van de organisatie. Wat zijn de kernwaarden van uw bedrijf? Hoe lopen de formele én informele lijnen in de organisatie zodat men snel zijn weg kan vinden.

Connection: Dit is wellicht de belangrijkste en gaat over aansluiting krijgen met de missie, de visie en het realiseren van een eigen netwerk. Kortom, ervoor zorgen iemand zich ‘erbij’ voelt horen.

Door invulling te geven aan de 4 ‘C’s zet je een belangrijke stap op weg naar een hoger retentiepercentage. Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar nog belangrijker: door dit goed te regelen zullen medewerkers op verjaardagen en partijen met trots praten over hun werk!

Volgende keer: Hoe ziet een onboardingprogramma er in de praktijk uit?

Share this post: